Information

Detta är testmiljön för UC.se. Klicka här för att nå UCs publika webbplats.

Välkommen till vår blogg!

Här hittar du tips, information och reflektion

Här bloggar några av våra experter kring omvärlden, trender och tjänster som hjälper dig i din vardag. Trevlig läsning!

Fem tips för dig som ska sätta ihop en kurs

Har du blivit tillfrågad att sätta ihop en kurs på jobbet? Att dela med dig av din kunskap? Kul! Det finns inget mer tacksamt. Jag arbetar med utbildning på UC och ber ofta kollegor att berätta om ett ämne. Här ska jag dela med mig av mina bästa tips till dig som ska hålla en kurs på jobbet så att den blir spännande för dina deltagare! 1. Varför? Första steget är att ställa dig frågan om varför du håller en utbildning. Är det du har att säga viktigt för dina kollegor? Kommer den nya kunskapen leda till det du vill uppnå? Ibland har vi en övertro på att mer fakta eller information i sig kommer att leda till en förändring. Det gör det inte. Ditt jobb blir därmed inte att överföra information från din hjärna till åhörarnas hjärna. Det är först när människor förstår varför deras beteende behöver förändras som de gör en förändring i sitt dagliga arbete. För att kunna få en förändring behöver du ett klart svar på varför kursen behövs. 2. RelevansVad behöver dina kursdeltagare veta för att kunna utföra sitt jobb bättre? Du som är expert sitter inne med massor av bra information. Men det är din roll att sålla ut det som är viktigt för just den här målgruppen. Utgå från åhörarna och deras behov av den kunskap du vill förmedla. Vet du inte vad de vill höra? Intervjua någon av dem! Berätta inte allt du vet om ett ämne. Kursen sväller och du kommer att få svårt att hålla tiden.3. MålSätt beteendemål och utgå från dem när du designar kursen. Vilka förändringar i beteende vill du se? Vad vill du att dina kollegor ska göra mer eller mindre av? När vet du om du har lyckats? Var specifik och gör målen mätbara. Det är ofta svårare än vad vi kan tro att sätta relevanta mål. Till exempel: du arbetar som kreditchef på kreditbordet och du har ett problem med att dina kollegor på andra avdelningar skickar in för många ärenden som är ofullständiga. Du ska hålla en kurs i kreditbedömning för att komma till rätta med detta och sätta upp mål för kursen. Nedan är två olika exempel på mål, jämför dessa. Vilket är bäst? Mål 1: ”Berätta allt relevant om kreditbedömning på ett intressant sätt. Kursdeltagarna ska ge betyg 4 i snitt” Mål 2: ”Vi på kreditavdelningen ska skicka x % färre kreditärenden i retur på grund av ofullständig information till sista december” Det sistnämnda målet blir relevant, mätbart och specifikt kopplat till organisationens övergripande mål. Några länkar om att sätta mätbara mål:The big mistake in e-learning (video)SMART målformulering (Wikipedia) 4. ÖvningarFörsök att designa övningar och interaktivitet. Låt deltagarna prata två och två eller i små grupper. Låt dem reflektera över gråzonsfall. Låt dem sortera från högt till lågt. Be dem ställa sig i ett av fyra hörn av rummet beroende på vad de tycker. Då kommer de garanterat att komma ihåg din poäng! I skolvärlden pratas det ibland om det flippade klassrummet. Förr ägnades 80 procent av tiden i klassrummet till sändare – mottagare- kommunikation. Det innebär att läraren lärde ut och mindre del av tiden användes till övningar. Nu strävar vi mot det motsatta. Faktakunskaper läser vi in på egen hand. Övningar görs digitalt. I klassrummet går vi igenom svårigheter och löser case tillsammans. Var inte rädd för att det tar tid. Det är övningarna som dina kollegor får ut mest av. 5. BerättelserAnvänd storytelling för att illustrera och gör det med en historia som dina åhörare kan känna igen dig i. Levandegör kunskapen. Använd namn och personer i riktiga situationer. Använd ett enkelt språk och våga stanna upp och berätta. Ställ frågor och låt exemplet bli en övning. Låt deltagarna ta ställning och diskutera sinsemellan.10 tips om Storytelling (Dagens Media) Lycka till med din kurs! /Richard Damberg Vill du gå en kurs hos UC? Läs mer här!

Tack för 2018

Helt plötsligt så står vi mitt i december och 2018 är på väg att stänga dörren vilket känns för tidigt då det alltid är lite till man vill få gjort. Vi på UC har fått uppleva mycket under året som gått, vi har slutfört vårt GDPR program där över 100 medarbetare och en rad partners varit delaktiga. UC har dessutom blivit en del av det, på Helsingforsbörsen noterade, Asiakastieto Group. Vi har nu förmånen att få vara med och skapa ännu attraktivare erbjudanden framöver, inte minst med nordisk profil, vilket känns fantastiskt rolig. Att utveckla nya lösningar för framtiden är otroligt viktigt, samtidigt som vi vill behålla vårt fokus på kundnyttan i närtid. Vi är mycket tacksamma för det förtroende våra kunder visat för oss på UC under 2018. UC kommer att fortsätta arbetet med att ligga i framkant när det gäller produkter och tjänster, samtidigt som jag är övertygad om att informationshantering och förädling kommer att förändras framöver. Vi kommer att få se en fortsättning på trenden att individer och företag i framtiden kommer att ta ägande för sin egen information i en allt större utsträckning vilket förstärkts även som en konsekvens av arbetet med GDPR. Detta i kombination med ny teknik där olika nya AI lösningar kommer att bli allt vanligare leder till en mycket spännande mix av möjligheter för oss på UC att ta tag i. Att alla som fattar affärs- och kreditbeslut fortsatt har stort behov av korrekt, relevant och uppdaterad information är uppenbart. Men jag tror även att individer och företag, vars information vi behandlar, kommer att inse betydelsen av strategisk informationshantering i framtiden, vilket kommer att leda till många nya intressanta möjligheter de närmsta åren. Jag skulle kunna ägna tid åt att även delge er mina tankar kring information i sociala medier, andra nya informationskällor, hur informationen kommer används framöver eller hur GDPR kommer att tolkas nu när lagen trätt i kraft, men något intressant behöver vi ju spara för att kunna blogga om det under 2019. Jag vill avsluta med att tacka alla våra värdefulla kunder, medarbetare och partners för ett fantastiskt 2018 och önska er alla ett gott slut på detta år. Vi på UC ser fram emot att fortsätta resan in i framtiden tillsammans med er när klockorna ringt in 2019. Åke

En av Sveriges bästa företagsbloggar för andra året i rad

Glädjande nog läser du just nu en av Sveriges bästa företagsbloggar. Vi har, för andra året i rad, blivit utsedda till detta av Expertvalet. Jag vill börja med att tacka dig, kära kund och besökare på uc.se, som läser vår blogg så flitigt. Stort tack. Sen vill jag också tacka våra fantastiska bloggare som alltid hittar bra och intressanta ämnen att dela med sig av! Hör gärna av dig till mig med förslag på ämnen som du vill läsa mer om, mejla mig på Victoria.preger@uc.se. Det finns väldigt många företagsbloggar i Sverige, så det känns extra roligt att vi får allt fler läsare av bloggen. Vi får hela tiden fler insikter och ny kunskap om vår bransch som vi vill dela med oss av till er. Bloggen har snart funnits i tre år och bakgrunden till att vi startade den var att vi ville bjuda våra kunder, potentiella kunder samt allmänhet på inspiration och kunskap om vår bransch. Det händer också mycket just nu i omvärlden som påverkar oss och dig som läsare av denna blogg. Så här skriver Expertvalet om vår blogg ”på bloggen hittar du en blandning av inlägg, till exempel hur du kan undvika bedrägerier och uppdateringar om deras verksamhet. En blogg med enkel design och många expertskribenter”. Här kan du läsa mer om Sveriges bästa företagsbloggar Och så hoppas jag så klart du som kund får ett minst lika bra bloggår från oss 2019!Victoria

Slush fullkomligt kokar av energi och nytänkande

I två dagar, den 4-5 december, pulserar Messukeskus Expo & Convention Centre i Helsingfors av 20000 deltagare, 2600 startupbolag och mängder av inspirerande dialoger och seminarier. I går var jag på plats för första gången. Vilken energi och vad mycket nytänkande det fanns i den gigantiska mässhallen! Och de hade byggt upp de olika miljöerna och lokalerna riktigt smart, coolt och mysigt.Slush har funnits flera år nu och är ett studentdrivet initiativ vars syfte är att ändra attityder till entreprenörskap. I år arrangerades Slush i Tokyo, Shanghai, Singapore och i Helsingfors. Och filosofin bygger på att hjälpa nästa generations företag att ta över världen. Och utifrån vad jag fick uppleva igår, så kan jag lova dig att det fanns ett och annat företag där på plats som kommer nå stor framgång. Kryptovalutor och onboarding Förutom att gå runt i mässhallen och besöka olika startup bolag som fanns på plats, så passade jag på att lyssna på flera seminarier. Bland annat lyssnade jag på Jacob de Geer, Co-founder och CEO på iZettle och Bill Ready, COO på PayPal då de generöst berättade om sin resa och deras framtida planer. Paypal gjorde sitt största förvärv någonsin tidigare i år när de förvärvade det svenska fintech-företaget iZettle för 2,2 miljarder dollar. Jag lyssnade även på Casey Winters som pratade om ”Why Customer Onboarding is the Most Crucial Part of Your Growth Strategy”. Casey Winters anser att onboarding av kunder är den absolut viktigaste saken att fokusera på för att lyckas med ett företags tillväxtstrategi. Utifrån hans tidigare erfarenheter från Grubhub och Pinterest delade han med sig av hur framgångsrik onboarding av kunder kan fungera. Det var också en mängd olika mini demos och mindre diskussionsforum som handlade om kryptovalutor i olika former. Bland annat var jag och lyssnade på ett som hölls av Lily Liu (grundare av Earn.com), Rune Christensen (grundare och VD för MakerDAO) och Eli-Shaoul Khedouri (VD på Intuition Machines). Vad betyder det till exempel om pengar blir programmerbart? De diskuterade också de grundläggande förändringarna som kryptos leder till i finansvärlden. De anser bland annat att kryptovalutor kommer att påverka finansvärlden mycket mer på djupet i framtiden än vad vi tror, samt att det kommer öppnas upp mellan traditionell finansiell verksamhet och kryptofinansiering. Det pratades även om hur blockchainmetoder kan användas även för spelmarknaden. Redan idag finns många nya spel på marknaden, som används både som marknadsföringsverktyg, kundonboarding och så klart som underhållning. Många av dem är byggda på metoden blockchain. AR - Augumented Reality Vi vet alla idag vad AR (Augmented Reality) är och vi är många som har testat det. Men vad beror det på att det inte slagit stort ännu? Det är ju ännu inte en del i våra vardagliga rutiner eller i vår fritid. Bland annat var Ross Finman (AR Research Lead i Niantic), Thor Fridriksson (VD för Teatime Games) och Alexis Bote (Venture Partner på Atomico) eniga om att tekniken och mjukvaran finns, men det som ännu inte har lyft och där det behövs mer utveckling, är själva hårdvaran och enheterna. De är ännu inte tillräckligt folkliga och enkla att använda för att det ska bli stort. Vad gör Asiakastioto group? Jag kunde under denna dag bara skrapa på ytan och hann med en bråkdel av allt. Jag hoppas verkligen jag får möjlighet att komma tillbaka nästa år igen. Och kanske är vi då fler på plats från UC och Asiakastieto? Asiakastieto Group är just nu del av ett blockchain projekt tillsammans med Nordea, OP Group, Privanet och Tieto där vi tillsammans utvecklar en plattform för att digitalisera aktiehandeln för olistade företag. Är du på plats på Slush kan du besöka Tietos monter och prata om detta eller läsa om projektet här. Nyfiken på startups? Är du intresserad av att läsa mer om hur Startups mår, så kan jag rekommendera dig att läsa en färsk rapport som släpptes igår av Niklas Zennströms riskkapitalbolag Atomico och techkonferensen Slush. Rapporten tar tempen på den europeiska techsektorn och finns här. För ett år sedan skrev jag ett blogginlägg om hur svenska startups mår. Visste du att det varje år startas cirka 70000 nya företag i Sverige, alltifrån enskilda firmor och handelsbolag till aktiebolag? Det hittar du här!

Så undviker du bedrägerier

Allt fler företag och privatpersoner drabbas av bedrägerier. Uppfinningsrikedomen är stor och det kommer hela tiden nya sätt att försöka lura oss på. Vilka trender ser vi på UC och vad kan vi göra åt problemet? Bedrägerier är omfattande och kostar samhället stora pengar, en rapport från Svenskt näringsliv visar att kostnaden för deras medlemmar vad det gäller bedrägerier överstiger 55 miljarder per år. En hisnande summa. Polisen själva säger att de inte mäktar med att utreda brotten och att 90 procent av alla bedrägerier skrivs av. Det beror på att brotten är svåra att utreda då de flesta bedrägerier begås via nätet och då är det svårt att hitta bedragaren. Även om man skulle hitta bedragaren är straffsatsen låg i jämförelse med andra brott. Det här gör att många lockas att fortsätta, brotten ger stora vinster och upptäcktsrisken är låg. Hur förhindrar man bedrägerier? Med tanke på att det är så få brott som klaras upp är det extra viktigt att stoppa bedrägerierna innan de uppstår. Att vi alla är medvetna om att bedrägerier sker och ha i åtanke att det finns människor som vill lura oss. De bedrägeribrott som drabbar privatpersoner är främst identitetskapningar, det vill säga att någon använder din identitet till att ta lån eller köpa varor. Förra året var antalet som utsattes för id-kapning 116 000 personer. Ett klokt val är att spärra adressändring hos Skatteverket eller skaffa en bevakningstjänst där du märker om någon tar en kreditupplysning på dig. Det är också klokt att spärra sin upplysning i samband med ett pågående bedrägeri.Har man väl utsatts för ett bedrägeri löper man större risk att utsättas för fler, hela 60 procent drabbas av flera bedrägerier. Bedragaren vill ta så många lån och genomföra så många köp som möjligt under kort tid. Antalet personer som kontaktade kreditupplysningsbolagen för att sätta en bedrägerispärr ökade med 26 % under förra året vilket är en stor ökning. Hur ser det ut för företagen? När det gäller företagsbedrägerier blir det allt vanligare att bedragarna använder företag som ett verktyg. Det kan vara att man startar upp ett företag med tanken att man ska använda det för att begå brott eller så tar man över ett befintligt företag för att begå brott. Ett upplägg är att bedragare köper ett bolag och lämnar en liten handpenning. Sedan ber man styrelsen att sitta kvar under en övergångsperiod. De ställer ut fullmakter till de nya köparna som maximerar företagets kreditvärdighet. Den gamla styrelsen står sedan kvar med ett växande skuldberg när bedragarna är klara. Bedrägliga företag som går i konkurs Konkurserna ökar trots att vi är inne i en högkonjunktur. Det har gjort att vi löpande analyserar konkursade bolag i vårt verktyg mot bedrägerier, UC Detekt. Vi ser att vart fjärde bolag i konkurs visar tecken på bedräglig eller i alla fall oseriös verksamhet. Det vi hittar är information som är inkonsekvent och inte följer ett normalt mönster. En sak vi ser är att företagen ofta skannar om sina bokslut. Det innebär att styrelsen lämnar in ett nytt falskt bokslut till Bolagsverket. Syftet är förstås att försöka visa upp ett företag som ser bra ut och som har hög kreditvärdighet, för att kunna maximera sina krediter. Mina tips för att undvika bedrägerier Som privatperson: Var uppmärksam på att det finns människor som vill lura dig Skaffa en bevakningstjänst så att du märker om någon tar en kreditupplysning på dig. Om du utsätts för ett bedrägeri, se till att du sätter en bedrägerispärr för att undvika framtida bedrägerier. Som företagare: Ställ dig frågan om syftet med transaktionen. Är den rimlig med tanke på bolagets storlek och verksamhet? Kan bolagets företrädare svara på frågor om bolaget? Kontrollera företagets webbadress pådomainbigdata.com. Här kan du se om adressen nyligen är registrerad trots att företaget har funnits länge. Stämmer namnet med domänen? Bildgoogla företaget. Vi har hittat fall med restauranger som ska finnas på fjärde våningen i ett hyreshus! Använd UCs verktyg.Vårt fraudverktyg UC Detektbygger statistisk riskberäkning och på enskilda regler. Vi jämför över 400 parametrar med varandra och avgör om informationen är falsk, inkonsekvent eller riktig. Får du träff i vårt verktyg behöver du gräva vidare och göra en grundligare undersökning av bolaget.

Shoppa smart under Black Friday

Idag är det Black Friday och detaljhandeln satsar stort. Shoppingdagen har tagit oss svenskar med storm och vi förväntas konsumera för mångmiljardbelopp. Här kommer några shoppingtips kring vad man kan göra för att undvika fällorna som kan påverka det personliga kreditbetyget negativt. Black Friday är här och därmed en av världens största shoppingdagar. Vad bör man tänka på för att inte det personliga kreditbetyget ska påverkas negativt? Mitt bästa tips är att se över hur många kreditkort du har. Använder du verkligen alla eller kan du avsluta några? Antalet kreditkort du har kan påverka ditt kreditbetyg negativt, även om du inte nyttjar alla kort för köp. Det här är något som jag tror inte så många känner till. Shoppa smart Var medveten om antalet kreditupplysningar som tas på digI vissa fall kan antalet kreditupplysningar tagna på dig påverka ditt kreditbetyg. Alla banker och långivare har egna regler kring detta, men det bästa är att vara medveten om det och inte ansöka om lån eller krediter i onödan. Övertrassera aldrig ditt kreditkortAtt övertrassera betalningsutrymmet på ditt kreditkort kan innebära att banken flaggar för detta till kreditupplysningsföretagen, som till exempel UC, och det kan få negativ inverkan på ditt kreditbetyg. Se också över hur många kreditkort du har. Shoppar du på nätet? Säkerställ att det är en schysst e-handelsplatsIdag är det väldigt enkelt att se om en e-handelsplats är trygg att shoppa på eller ej. En stark rekommendation är att alltid leta efter de symboler som indikerar trygg e-handel som oftast finns längst ned på sidorna. Shoppa bara om du har råd – och betala alltid dina fakturorEn tumregel, men ändå något som är värt att påminna om, är att bara shoppa om du har råd. Undvik att fastna i dyra krediter för impulsmässiga köp och betala alltid dina fakturor för att inte få en betalningsanmärkning. Vill du bli ännu mer kreditsmart kan läsa mer på MinUC Hur ID-smart är du? Testa här, det tar bara någon minut!

Blev det något av GDPR?

Dataskyddsförordningen GDPR trädde i kraft den 25:e maj i år. Inför detta datum jobbade många företag hårt för att förstå de nya kraven och tolka vilka åtgärder som var nödvändiga att vidta. Andra företag avgjorde att GDPR i grunden inte skiljer sig så mycket från Personuppgiftslagen och valde i stort att avvakta. När det gäller privatpersoner, vars personuppgifter lagen tillkom för att skydda, var kännedomen om den nya lagen låg. Vad är det då som har förändrats efter att förordningen trädde i kraft? I företagsvärlden är GDPR fortfarande en het potatis, speciellt bland juristerna. De stora informationsgallringarna är klara sedan en tid, men det formligen flyger personuppgiftsbiträdesavtal fram och tillbaka mellan olika organisationer. Många gånger för säkerhets skull. Privatpersoner märker av GDPR genom att cookieinformationen på var och varannan webbsida har blivit mer omfångsrik, och försedd med ytterligare en knapp om man vill krångla med integritetsinställningar. Vissa utländska webbplatser har blivit otillgängliga från Europa. För säkerhets skull. Och så är det alla samtyckeslappar från skolor som måste fyllas i för att barnen ska få vara med på foto. Man kan kallt konstatera att det finns en enorm spännvidd i intresset för och tolkningarna av GDPR. Men varför hör vi inte så mycket mer om detta just nu? Det kan kännas lite som millenniebuggen då företagen jobbade febrilt med sina system för att undvika katastrofen som då stod för dörren. Men millennieskiftet kom och gick utan katastrofer och allt fortsatte som vanligt. Att det inte hänt någonting drastiskt efter den 25:e maj 2018 är varken ett kvitto på att företagen var väl förberedda för GDPR, eller att den nya förordningen är tandlös. Det är snarare en konsekvens av en långsam process där den nya förordningen tolkas och prövas allt eftersom anmälningar kommer in till Integritetsskyddsmyndigheten som är tillsynsmyndigheten i sammanhanget. Och det finns redan en bra bit över tusen fall som kommer att hanteras allt eftersom. Det är också en process där de Europeiska länderna sneglar på varandra för att på sikt kunna mötas i gemensamma synsätt. Intresset för GDPR må ha svalnat i media, och det kan invagga oss i en falsk känsla av trygghet. Risken är att även företagen förlorar intresset. Men det är mer angeläget nu än någonsin att vidta åtgärder om man ännu inte gjort det. Vi vet vad förordningen kräver - att hantera personuppgifter på ett bra och transparent sätt, se till att de är uppdaterade, informera de registrerade, inte spara någonting i onödan och se att till att uppgifterna kan redovisas eller tas bort på begäran. Vi vet bara inte riktigt hur mycket som krävs. Räcker det till exempel med att hänvisa till sin integritetspolicy på webben för att klara informationskravet? Klart är i alla fall att GDPR rör de allra flesta, om inte alla företagare. Och att ett första steg är att kunna visa för kunder, partners och Integritetsskyddsmyndigheten att man tar integritet och dataskyddsförordningen på allvar. Blir det inte rätt från början så finns tid att rätta sig i ledet allt eftersom kraven blir tydligare. Men det finns ingen ursäkt för att inte försöka rätta sig efter GDPR.

Ta ditt segmenteringsarbete till nästa nivå

För en vecka sedan hade jag förmånen att få medverka på The Sales Conference i Annexet, Stockholm. Jag har varit där tidigare år och det är alltid otroligt inspirerande att få utbyta erfarenheter med andra sälj- och marknadsföringsnördar som jag själv. Min kollega, Mikko Karemo (Director, Sales and Customer Operations), var också på plats och höll en inspirerande föreläsning om automatiserade beslutsprocesser inom sälj- och marknadsföringsarbetet. Ja, det stämmer, det är sådant vi på UC sedan länge hjälper våra kunder med på daglig basis. Det kanske inte så många känner till? Han pratade också om smarta API-lösningar och prospekthantering som kan underlätta vardagen för säljare och marknadsförare. Dessutom var vi på UC på plats med en monter och ett konkret erbjudande hela dagen. Roligt att så många nya potentiella kunder blev intresserade och fick upp ögonen för vad vi kan erbjuda dem! Vi pratade i vår monter om hur vi kan hjälpa säljare och marknadsförare att ta sitt segmenteringsarbete till en ny nivå. Till exempel genom att automatisera sina kundprocesser, förbättra utväxlingen på kampanjer, optimera sin prospektbearbetning och skapa ökad insikt om sina kunder. Under The Sales Conference fick vi också lyssna till Dr Jonas Ridderstråle som bland annat skrivit boken Funky Business, tillsammans med Kjell A.Nordström. Global Gurus, har rankat honom som den 23:e av Top Management Professionals i världen and placerat honom på femte plats i Europa. Han var verkligen inspirerande att lyssna till. Henrik Larsson-Broman, grundare av forsknings- och rådgivningsföretaget ProSales Institute AB, gav också en intressant trendspaning under dagen, och ProfessorRobinTeiglandpratade om vikten av att våga testa ny teknik i nya sammanhang. Detta var bara ett axplock av några av talarna under denna dag. En dag fullmatad med ny inspiration helt enkelt!