Information

Detta är testmiljön för UC.se. Klicka här för att nå UCs publika webbplats.

Välkommen till vår blogg!

Här hittar du tips, information och reflektion

Här bloggar några av våra experter kring omvärlden, trender och tjänster som hjälper dig i din vardag. Trevlig läsning!

Tips på hur du shoppar IDsmart på ”Black Friday”

På fredag är det Black Friday, USAs största shopping- och readag som kontinuerligt har vuxit och blivit nästan lika stor på den svenska marknaden. Under dagen förväntas många butikskedjor och e-handelsbolag erbjuda specialpriser. Siffror visar att näthandeln ökar med 50 procent just under Black Friday. Jag vill därför passa på att tipsa dig om hur du enkelt shoppar IDsmart. Oavsett om du shoppar i butik eller online under Black Friday så är det viktigt att du hanterar ditt personnummer som en värdehandling. Personligen har jag den senaste tiden ändrat mitt beteende. När jag idag står i en butik och blir ombedd att lämna mitt personnummer för att erhålla medlemsklubbspoäng eller rabatt, så visar jag upp mitt id-kort istället för att säga mitt personnummer högt. Det är lätt att någon står bakom dig och lyssnar, som sedan kan använda personnumret för eget bruk. Några tips på hur du shoppar IDsmart Undvik att uppge ditt personnummer muntligen till kassör eller motsvarande. Visa din legitimation istället. Behandla och hantera din legitimation som en värdehandling. Kvalitetssäkra de e-handelsbutiker du shoppar i, tex en Trygg e-handels symbol. Betalar du med kort direkt på e-handelsbutiker, gå igenom ditt kontoutdrag i efterhand och säkerställ att transaktionen stämmer överens med ditt köp. Mer tips på hur du kan skydda din identitet hittar du på minuc.se PS - Du har väl inte missat vårt test där du snabbt får en uppfattning om hur försiktig du är med din identitet? Spana in det på idsmart.se! DS

Intryck från Fintech Stockholm 2016 - Kundstock, användarupplevelse och ekosystem

Kundstock, användarupplevelse (UX) och ekosystem är några ord jag tar med mig för framtiden! Det är inte samma hysteri som förra året, snarare en mer nykter syn på skeendet. Det råder dock ingen tvekan – utvecklingen går snabbare än någonsin. Det kommer aldrig mer gå så långsamt som idag! 2015 var budskapet ”Fintech dödar bankerna”, nu skriver vi 2016 och ser något mer nyktert på läget. Visst kämpar de traditionella bankerna med en hel del utmaningar, men samtidigt så mobiliserar man, köper in sig, blir del av Fintech. Gällande just investeringar i Fintech så har det traditionellt varit fonder, teknikinriktade investerare samt givetvis visionära entreprenörer som drivit på. Nu ser landskapet delvis ut att vara på väg att förändras. När Collector Ventures skapades så kändes det väldigt naturligt. De hade länge fokuserat på att vara just en digital bank, då handlar det om att vara med och investera i morgondagens lösningar. Men jag ser samtidigt intressanta saker kopplat till Nordea som ger sin in i supporten av teknikstartups genom nordeaaccelerator.com! Det samma när SEB köper in sig i Tink, en aktör som byggt hela sin tjänst kring PSD2. Genom detta så har SEB säkerställt att man är med i racet. Det som blir tydligt när jag lyssnar på olika aktörer från Fintech är att det inte råder någon som helst tvekan om att exempelvis PSD2 som lagstiftning kommer att förändra mycket, att teknikutvecklingen fortsätter att vara exponentiell, innebärandes att det som var omöjligt igår, faktiskt är möjligt idag. Kundstock, Användarupplevelse (UX) och Ekosystem Kundstock - Störst går först, de förutsättningar man har givet en stor kundstock är oomtvistad, frågan är bara vad man gör med sitt försprång. Kunderna blir allt tydligare i sin kravställning, medvetenheten om produkterna och prissättningen genom jämförelsehemsidor – är idag lika självklart som luft. Frågan är om man fokuserar på rätt saker när fokus allt för ofta handlar om att inifrån och ut försöka skapa lösningar med det man har idag? Detta i stället för att titta på vad kunderna önskar och behöver. Att tillfredsställa kundbehoven kan innebära att många stora behöver samarbeta nära med just Fintech bolagen som har möjlighet att lösa behovet, men saknar kundstocken. Användarupplevelse (UX) – Det handlar om användarupplevelse – alldeles oavsett vilka tjänster man tillhandahåller så är den aldrig bättre än den kundupplevelse som den ger. Punkt! Banker och finansbolag behöver titta på hela användarupplevelsen, oavsett vad befintliga system idag klarar av att leverera. Kan man inte lösa det själv – samarbeta! Detta innebär i korthet att förhålla sig till konsumentifieringen av traditionellt tänkande branscher som bank och finans, tänk gamification. Ekosystem – något som varit på tapeten några år, men som sammanfattar lite av ovan. Ekosystem handlar om hur stora aktörer med breda tjänsteportföljer går samman med mindre aktörer för att skapa användarupplevelser på den nivå som förväntas. Detta driver teknikutvecklingen väsentligt snabbare framåt, detta då spjutspetsföretag kan fokusera på detta, samtidigt som de stora bolagen drar nytta av detta genom att lyfta in dessa aktörer mot sina kundstockar för att säkerställa kundupplevelsen. Sammanfattningsvis skulle jag måla bilden av en bransch som är superspännande – såklart! I Fintechbranschen så finns alla beståndsdelar. Pengarna finns, Finansbranschen finns där, tekniken från väldigt innovativa utvecklare finns, de verkligt stora konsumentkundstockarna finns. Som aktör i detta stora Ekosystem så handlar det om att bestämma sig för vilken roll man vill ha, var man tror att man kommer till sin rätt framåt. De disruptiva aktörer som presenterade sig denna dag så som Sigmastock med sitt spännande sätt att ”robotisera” aktiehandeln för gemeneman, eller Primepilot – som fokuserar på att disrupta fondbolagen genom att digitalisera rådgivningen. Froda som med sina företagslån visar hur just användarupplevelsen och smidigheten är central. Avslutningsvis så var jag rätt imponerad av enkla.com (fd. Lånebyte.se) som ger sig på bankernas kassako – bolånen. Tjänsten är precis så smidig som den måste vara, samtidigt som den ger just den bästa, tjusigaste upplevelsen. Blir spännande att följa dessa. Avslutningsvis vill jag säga att det centrala är att sätta fart på arbetet med att ta sig an den digitalisering som snurrar på i fantastisk hastighet. Det går inte att som bank/finansbolag att stå utanför och hoppas att den går över. Då lär man bli rätt besviken. Det handlar om att dra nytta av storleken, nuvarande finansiella styrka osv. Alldeles oavsett så gäller det att agera snabbt och resolut, samtidigt vara medveten om att förändring kommer att ta tid, framförallt den interna. Men att inte göra något är inte ett alternativ, då förpassas man snabbt till historieböckerna likt Facit och andra tidigare marknadsledare.

Upphandling även för mindre företag – går det?

Under 2014 publicerades totalt 19 885 offentliga upphandlingar i Sverige. Det är många upphandlingar. Men enligt organisationen Företagarna är det endast 27 procent av småföretagarna i Sverige som medverkar i offentliga upphandlingar. Tanken med offentliga upphandlingar är ju bra – att även små företag ska få samma möjligheter att erbjuda sina varor och tjänster på liknande sätt som stora företag. Men fungerar det verkligen i praktiken? Har små företag lika stora möjligheter som de stora företagen? Jag vill uppmuntra till att även du som småföretagare ger dig in i offentliga upphandlingar, så här kommer några tips om läsvärda artiklar och länkar. Lästips för dig som småföretagare i offentliga upphandlingar På foretagarna.se kan du även läsa mer om tips för upphandlingar för småföretagare. Här hittar du tipsen Hur hittar du rätt upphandlingar? Visma har en bra tjänst som jag vill tipsa om, info om den finns här Vid offentliga anbudsgivningar ställs också ofta krav på att företagen ska kunna styrka sin Riskklass. Kreditintyg, upphandlingsintyg, inköpsupplysning, ratingintyg och riskintyg är många namn för samma sak.På UC erbjuder vi därför tjänsten "UC Upphandlingsintyg" - som intygar Riskprognos och Riskklass vid intygets datum för beställning. Uppgifterna hämtas från UCs databas och sammanställs till ett intyg som undertecknas av ansvariga på UC.UC levererar intyg på aktiebolag, handels- och kommanditbolag samt enskild näringsverksamhet under förutsättning att företagen har tilldelats en Riskklass hos UC. Här kandu läsa mer om våra riskklasser Vill du beställa Upphandlingsintyg gör du det här

Digital transformering och att tänka som ett freak

Alla vi, företagare som privatpersoner, är mitt i en digital transformering. Vi kan inte blunda för den. Vi gör den allihop tillsammans. Och ingen av oss är ensamma om resan. På det här ämnet tänkte jagpassa på att tipsa om några böcker på ”måste läsa listan”. Vi på UC är mitt inne i ett omfattande arbete av digital transformering, både internt och externt. Precis på samma sätt som jag vet att många av er också är. Vi på UC har kommit en bra bit på väg och har en del kvar. Digitaliseringstakten går allt snabbare och både vi och många av våra kunder har redan anpassat sina affärsplaner och sin verksamhet efter detta. Det kräver stora omställningar både vad det gäller affärsplan och arbetssätt. Och en sak är säker. Vi kommer alla att behöva utmana invanda mönster och tänka nytt. Detta kommer att ställa allt högre krav på lyhördhet och förändringsvilja inom ditt företag. På temat har jag några boktips att dela med mig av, hör gärna av dig till mig om du har andra tips på lager! I slutet av årets sommarsemester på Åland fick jag äntligen tid att läsa boken Tänk som ett freak från författarna till den kända boken Freakonomics. (Frekonomics har ni väl läst? Om inte – läs den!). Deras nyaste bok handlar hur som om hur vi borde vända upp och ner på hela våra tankemönster. Om hur vi alla mår bra av att då och då tänka som våra barn, eftersom de ställer de rätta frågorna utan eftertanke. Och om vad som kommer hända med oss och alla runt om oss om vi lägger den moraliska kompassen åt sidan. Och om att vi aldrig kan lösa morgondagens problem om vi inte kan lägga dagens misslyckanden bakom oss. En underhållande och inspirerande bok! På tal om att tänka nytt och utmana invanda mönster och vanor, så har Michael Dahlen, forskare på Handelshögskolan i Stockholm under ett års tid gjort ett experiment där han tog tjänstledigt för att ägna sig åt att skapa nästan 40 nya vanor i sitt eget liv på ett år. Förändring kanske inte behöver ta så lång tid trots allt? Läs gärna denna artikel på samma tema! Nu närmar sig hösten och det är dags att fylla på med mer inspiration. En bok som jag ännu inte hunnit läsa men har som ambition att läsa i höst, är Arash Gilan och Jonas Hammarbergs bok Get digital or die trying där de sammanfattar utvecklingen inom digital transformering genom att påstå att ”Allt som kan digitaliseras kommer att digitaliseras. Allt som digitaliseras kan kopieras. Allt som kopieras sjunker i värde.” De knyter ihop detta med vad det konkret betyder det för dig som är företagsledare. Som sagt, ett boktips som jag hoppas mycket på. Så låt oss inspirera varandra i den digitala resan. Det blir en rolig och spännande utveckling de närmaste åren!

Digital transformering och att tänka som ett freak

Alla vi, företagare som privatpersoner, är mitt i en digital transformering. Vi kan inte blunda för den. Vi gör den allihop tillsammans. Och ingen av oss är ensamma om resan. På det här ämnet tänkte jagpassa på att tipsa om några böcker på ”måste läsa listan”. Vi på UC är mitt inne i ett omfattande arbete av digital transformering, både internt och externt. Precis på samma sätt som jag vet att många av er också är. Vi på UC har kommit en bra bit på väg och har en del kvar. Digitaliseringstakten går allt snabbare och både vi och många av våra kunder har redan anpassat sina affärsplaner och sin verksamhet efter detta. Det kräver stora omställningar både vad det gäller affärsplan och arbetssätt. Och en sak är säker. Vi kommer alla att behöva utmana invanda mönster och tänka nytt. Detta kommer att ställa allt högre krav på lyhördhet och förändringsvilja inom ditt företag. På temat har jag några boktips att dela med mig av, hör gärna av dig till mig om du har andra tips på lager! I slutet av årets sommarsemester på Åland fick jag äntligen tid att läsa boken Tänk som ett freak från författarna till den kända boken Freakonomics. (Frekonomics har ni väl läst? Om inte – läs den!). Deras nyaste bok handlar hur som om hur vi borde vända upp och ner på hela våra tankemönster. Om hur vi alla mår bra av att då och då tänka som våra barn, eftersom de ställer de rätta frågorna utan eftertanke. Och om vad som kommer hända med oss och alla runt om oss om vi lägger den moraliska kompassen åt sidan. Och om att vi aldrig kan lösa morgondagens problem om vi inte kan lägga dagens misslyckanden bakom oss. En underhållande och inspirerande bok! På tal om att tänka nytt och utmana invanda mönster och vanor, så har Michael Dahlen, forskare på Handelshögskolan i Stockholm under ett års tid gjort ett experiment där han tog tjänstledigt för att ägna sig åt att skapa nästan 40 nya vanor i sitt eget liv på ett år. Förändring kanske inte behöver ta så lång tid trots allt? Läs gärna denna artikel på samma tema! Nu närmar sig hösten och det är dags att fylla på med mer inspiration. En bok som jag ännu inte hunnit läsa men har som ambition att läsa i höst, är Arash Gilan och Jonas Hammarbergs bok Get digital or die trying där de sammanfattar utvecklingen inom digital transformering genom att påstå att ”Allt som kan digitaliseras kommer att digitaliseras. Allt som digitaliseras kan kopieras. Allt som kopieras sjunker i värde.” De knyter ihop detta med vad det konkret betyder det för dig som är företagsledare. Som sagt, ett boktips som jag hoppas mycket på. Så låt oss inspirera varandra i den digitala resan. Det blir en rolig och spännande utveckling de närmaste åren!

Med träffsäker kreditbevakning kan Almi ta väl genomtänkta risker

Genom sina lån ger Almi Företagspartner dagligen 100 företag möjlighet att växa och utvecklas. I Almis uppdrag ingår det att erbjuda riskvilliga lån när ingen annan gör det. Det ställer stora krav på de underlag som ligger till grund när Almi beviljar lån och följer upp sina krediter. I drygt tio år har UC varit Almis självklara val för kreditinformation. För oss på UC är det självklart att lära känna våra kunder, sätta oss in i deras affär och förstå vad de faktiskt gör för att vi ska kunna leverera precis det som kunden behöver. Att få arbeta med Almi är utvecklande eftersom deras behov förändras kontinuerligt samtidigt som de är väldigt omsorgsfulla i sitt kreditarbete. Det ställer krav på oss som leverantör – vi måste anpassa våra tjänster och hitta innovativa lösningar som passar Almi. Kvalité, kvalité, kvalité I vår nya film möter vi Carina Nordström på Almi som ger sin syn på vår relation. ”Jag upplever att UC är nyfikna och att de ständigt vill utvecklas och bredda sitt tjänsteutbud. Det gör dem till en oerhört intressant leverantör för oss att arbeta med. Vi har fått mycket goda resultat av att arbeta med UC. Vi upplever också servicen som mycket god. UC är alltid professionella och visar ett stort intresse för att lösa våra frågor, funderingar och utmaningar på bästa sätt.” Jättekul att höra så positiva ord! Att erbjuda en servicenivå av högsta klass tillsammans med pålitlig information i våra tjänster är kärnan av vår affär. På tal om kvalité – ibland får jag frågan om hur vi arbetar med just kvalitén i våra produkter och kortfattat brukar jag svara att en av sakerna som gör oss speciella är att vi kontrollräknar den bokslutsinformation som vi hämtar från Bolagsverket. Det leder till att våra uppgifter håller en oomtvistad kvalitet eftersom vi korrigerar räknefel och flaggar för felaktigheter. För oss är det A och O att man ska kunna lita på den information som vi levererar. Att vi har fått nöjet att arbeta med Almi i snart 10 år är ett gott betyg.