OBS!

Detta är UC:s testmiljö. Följ denna länk för att nå UC.se publika webbplats.

Hej och välkommen till vår blogg!

Här hittar du tips, information och reflektion

Här bloggar några av våra experter kring omvärlden, trender och tjänster som hjälper dig i din vardag. Trevlig läsning!

Svårare att få betalningsanmärkning framöver

I förra veckan fattade regeringen beslut om lagrådsremiss som syftar till att minska risken för en privatperson att drabbas av en betalningsanmärkning på grund av en skuld som han eller hon inte känner till. Detta gäller allmänna mål (A-mål) det vill säga krav från stat eller en kommun som lämnas till Kronofogdemyndigheten för indrivning utan att den betalningsskyldige har fått kännedom om betalningskravet. Lagförslaget innebär att Kronofogden måste informera den betalningsskyldige om betalningskravet. Om personen betalar skulden i samband med det avskrivs ärendet och personen kan inte tillskrivas en betalningsanmärkning. Beslutet om lagändring är ett steg i rätt riktning som både balanserar behovet av tillgång till tillförlitlig kreditupplysningsinformation samtidigt som förslaget stärker den enskildes personliga integritet. Anmärkning från E-mål väger tyngre än A-mål Informationen om A-mål är ytterst relevant i samband med kreditbedömningar som signalerar att det föreligger någon form av betalningsoförmåga eller bristande betalningsvilja. Enligt nedanstående diagram hade 4,2 procent av svenska privatpersoner per januari 2017 en anmärkning från A-mål medan 5,7 procent hade en anmärkning från enskilda mål (E-mål, krav från privat fordringsägare). UCs statistik visar att förekomsten av betalningsanmärkningar som kommer från E-mål har ännu större relevans än A-mål när det gäller att förutsäga ytterligare framtida betalningsproblem. Kreditgivare tillskriver redan idag E-mål större betydelse än A-mål vid kreditbedömningar. Efter denna lagändring kommer A-mål att anses än mer rättvisande och tillförlitliga än i nuläget. Att hanteringen av A-mål och E-mål blir mer likriktad och att betydelsen av ett A-mål stärks är positivt. Den enskildes integritet är viktig för UC och vi anser att denna ändring stärker den personliga integriteten utan att i någon större omfattning försvåra för kreditgivare att genomföra ansvarsfulla kreditbedömningar. Lagändringarna föreslås träda i kraft den dag som regeringen bestämmer. Läs också på regeringen.se: Ett starkare skydd mot orättvisa betalningsanmärkningar Uppdaterad 2019-02-12

IFRS9 händer nu och det börjar bli ont om tid!

2017 kommer att vara ett spännande år på många sätt kopplat till en rad lagstiftningsförändringar som kommer att vara i fokus! IFRS9, PSD2 är några som ganska snart kommer vara verklighet – är vi redo? Idag fokuserar jag på IFRS9. IFRS9 – 1 januari 2018 från den dagen gäller lagstiftningen – det är bråttom nu! 1 januari 2018 – från det datumet gäller IFRS9 som lagstiftning. En lagstiftning som rör redovisning av finansiella instrument och ersätter IAS39. Vad har detta med kreditregelverken att göra? Mycket skulle jag säga. Allt hänger samman – det lagstiftaren vill justera är den allt för optimistiska redovisningen av risker som gällt tidigare och som tidigare krasch inom inte minst Lehman Brothers pekade på. Även händelserna i länder som Portugal, Grekland, Italien är saker som i allra högsta grad påskyndat detta. Genom att tighta till reserveringen av förluster kopplat till skötsel internt och eller externt så får vi en väsentligt vassare reservering. Detta ställer nya krav på finansiella aktörer som behöver kunna estimera risken på hela sin kreditstock både vid kreditgivningstillfället så väl som löpande under kreditens livslängd. Det handlar om både kreditmodeller och rapportverktyg IFRS9 ställer krav på att de kreditmodeller man har ger ett livslångt perspektiv på förväntade förluster att jämföra med det 12 månaders perspektiv som Baselregelverken krävde. Utöver detta ställer IFRS9 krav på att ha med ett par alternativa makroekonomiska scenarios, bedömningarna är att minst två stycken scenarios kommer att krävas. Tre olika faser: Alla konton kommer att behöva klassificeras utifrån tre olika faser: Väl presterande lån, Underpresterande lån (ex 30 dagar sen), samt nödlidande lån (ex 90 dagar sen) Klassificeringen avgör huruvida nedskrivningar ska baseras på en tolvmånaders eller livstidsberäkning, avseende förväntade kreditförluster och beräkning av ränteintäkter. Klockan tickar – dags att agera om man inte redan gjort detta IFRS9 är ingen nyhet i sig, en internationell redovisningsstandard och har använts i Sverige sedan 2005. Syftet med IFRS 9 är att tvinga fram bättre förlustreserveringar med hjälp av mer prediktiva modeller. Bedömning av förväntad kreditförlust på kontonivå. Detta har man inom bank och finans pratat intensivt om de senaste två-tre åren. Många har kommit en bra bit på väg och projekten är väldigt omfattande. För de aktörer som inte har tagit saken på allvar än, väntar ett svettigt år. Lagstiftarna har under lång tid pekat ut riktningen för hur man vill att redovisningen av risk skall se ut. Regelverken anger alltså riktningen, därför är det centralt att ha en trygg plattform att stå på som både säkrar nuläge, men möjliggör framtid! Det som står klart är att dessa regler riskerar att slå hårt på resultaten hos bank och finansbolagen. Då detta berör både kreditrisk och redovisning så finns en osäkerhet vem som äger frågan – och klockan tickar! Många talar om att bygga allt i egen regi eller väldigt enkla lösningar. Detta för ett komplext område. Utmaningen är att helt på egen hand bygga en skalbar process för som inte bara klarar de initiala kraven. Sammanfattningsvis Vi på UC jobbar med detta och bistår våra kunder med både kunskap och information kring hur man ska kunna tackla även denna förändring. Vi ser utmaningarna i ett par olika punkter: Beräkna kreditförlustreserver för nya krediter vid upplägg av nya krediter på kontonivå Månadsvis/kvartalsvis beräkna kreditförlustreserver för olika portföljer. Samt presentera dem i rapportform Ta fram interna processer som hanterar IFRS 9 med hög automatiseringsgrad utifrån uppsatt policy Allokera kritiska händelser/förändringar för att flytta krediter mellan de tre olika stegen Skapa verktyg för att kunna bevaka utveckling av processer samt utveckling av olika portföljer för att kunna justera och inte drabbas av icke förväntade förlustreserveringar Har ni byggt modellerna men inte vet hur ni ska installera dem – prata med oss! Ni kanske inte har börjat jobba med modellerna än och funderar på hur ni ska ta er vidare – vi har tankar och idéer här. Vill ni ställa frågor kring detta så kontaktar ni antingen era huvudkontaktpersoner på UC eller så kontaktar ni mig direkt så ser jag till att samordna resurserna i frågan. Vi kommer att vara ute och prata mycket om detta under våren – så hör av er snarast så sätter vi upp en tid för detta. UC kommer att supportera sina kunder på bästa möjliga sätt för att säkerställa att man är compliant efter 1/1 2018 – var så säkra!

Vilken nytta har egentligen kreditupplysningar?

Vi som kredit- och affärsinformationsföretag möts ofta av frågor om vår verksamhet när det kommer till nyttoaspekten och människors integritet. Det kan tyckas utmanande att vi i Sverige har en lagstiftning som möjliggör för affärs- och kreditinformationsföretag att skapa relativt stora databaser med information samtidigt som vi vill minimerar riskerna för kränkningar av en individs integritet. Därför tänkte jag här ta tillfället i akt att beskriva hur vi ser på detta utifrån nyttoaspekten. Medborgarens behov Hur enskilda individer ser på integritet varierar kraftigt i dagens samhälle. Vår bransch samlar in mycket information samtidigt som vi har tydliga regler som styr vad och hur vi kan agera. Som medborgare ställs vi alla inför önskemål, som till exempel; Jag vill gärna kunna förverkliga mina egna drömmar genom att skaffa nytt boende, skaffa båt, bil eller göra en resa. Jag behöver hjälp att finansiera dessa drömmar Jag vill att så många som möjligt ska få förverkliga sina drömmar till så låg kostnad det går Jag vill inte att personer i samhället ska hamna överskuldsatta hos kronofogden Jag vill att så många i Sverige som möjligt ska få arbete Jag vill ha en tillväxt i vårt samhälle som leder till ökade intäkter som i sin tur kan investeras i samhällsnyttiga tjänster Känner du igen dig? Tänker du på samma sätt? Att skapa tillväxt innebär att vi alla måste våga fatta beslut, våga investera eller våga starta nya företag. En mycket viktig faktor här är tillgången till relevant information - och det är här vi som affärs- och kreditinformationsföretag kommer in. Tillgång till relevant information Det finns tyvärr få enskilda informationsposter som kan förklara ett företags eller en privatpersons kreditvärdighet eller förmåga att klara av ett lån. Istället handlar det om att bedöma en helhet och att tolka information utifrån en aktuella situation. Ju mer relevant information som finns desto mer korrekta kreditbeslut kan kreditgivare ta, vilket leder till att fler personer får kredit till bra villkor, vilket leder till att färre personer blir överskuldsatta. Vår roll är att hjälpa kredittagare, kreditgivare och samhället att skapa möjligheter för tillväxt och samtidigt undvika att skapa skuldfällor för personer som inte har möjligheter att klara av sin skuldsättning.

Vår företagsanpassade utbildning ger Wasa Kredit konkurrensfördelar

Jag har fått äran att de senare åren hjälpa Wasa Kredit med deras företagsanpassade utbildningar inom kreditbedömning På finansbolaget Wasa Kredit ser man de 240 medarbetarnas kompetens som sin viktigaste tillgång. För att alla ska kunna fatta kloka och snabba beslut får medarbetarna gå en heldagsutbildning i kreditbedömning som UC har skräddarsytt efter Wasa Kredits behov. De anställda får på så sätt samma plattform att stå på, vilket leder till bättre kundservice och säkrare, lönsammare kreditbeslut. Finansbranschen befinner sig i ständig utveckling – en utveckling som drivs av skärpta krav från tillsynsmyndigheter och kundernas föränderliga behov. Wasa Kredit behöver trygga att deras medarbetare alltid har den kompetens som krävs för att ta korrekta kreditbeslut och att ge kunderna en service utöver det vanliga. Våra företagsanpassade utbildningar ger en ökad förståelse för den bakomliggande informationen i upplysningarna så att handläggarna kan tolka upplysningen optimalt. Utbildningen ger också kredithandläggarna verktyg för att motivera sina beslut utåt mot kund men också internt. Det leder till att kursdeltagarna kan fatta trygga beslut även i de fall som hamnar inom gråzonen. Ta gärna del av vår nya film, där Marie Ågren, utbildningsansvarig på Wasa Kredit delar med sig av sina erfarenheter av att samarbeta med oss.

Tips på hur du shoppar IDsmart på ”Black Friday”

På fredag är det Black Friday, USAs största shopping- och readag som kontinuerligt har vuxit och blivit nästan lika stor på den svenska marknaden. Under dagen förväntas många butikskedjor och e-handelsbolag erbjuda specialpriser. Siffror visar att näthandeln ökar med 50 procent just under Black Friday. Jag vill därför passa på att tipsa dig om hur du enkelt shoppar IDsmart. Oavsett om du shoppar i butik eller online under Black Friday så är det viktigt att du hanterar ditt personnummer som en värdehandling. Personligen har jag den senaste tiden ändrat mitt beteende. När jag idag står i en butik och blir ombedd att lämna mitt personnummer för att erhålla medlemsklubbspoäng eller rabatt, så visar jag upp mitt id-kort istället för att säga mitt personnummer högt. Det är lätt att någon står bakom dig och lyssnar, som sedan kan använda personnumret för eget bruk. Några tips på hur du shoppar IDsmart Undvik att uppge ditt personnummer muntligen till kassör eller motsvarande. Visa din legitimation istället. Behandla och hantera din legitimation som en värdehandling. Kvalitetssäkra de e-handelsbutiker du shoppar i, tex en Trygg e-handels symbol. Betalar du med kort direkt på e-handelsbutiker, gå igenom ditt kontoutdrag i efterhand och säkerställ att transaktionen stämmer överens med ditt köp. Mer tips på hur du kan skydda din identitet hittar du på minuc.se PS - Du har väl inte missat vårt test där du snabbt får en uppfattning om hur försiktig du är med din identitet? Spana in det på idsmart.se! DS

Intryck från Fintech Stockholm 2016 - Kundstock, användarupplevelse och ekosystem

Kundstock, användarupplevelse (UX) och ekosystem är några ord jag tar med mig för framtiden! Det är inte samma hysteri som förra året, snarare en mer nykter syn på skeendet. Det råder dock ingen tvekan – utvecklingen går snabbare än någonsin. Det kommer aldrig mer gå så långsamt som idag! 2015 var budskapet ”Fintech dödar bankerna”, nu skriver vi 2016 och ser något mer nyktert på läget. Visst kämpar de traditionella bankerna med en hel del utmaningar, men samtidigt så mobiliserar man, köper in sig, blir del av Fintech. Gällande just investeringar i Fintech så har det traditionellt varit fonder, teknikinriktade investerare samt givetvis visionära entreprenörer som drivit på. Nu ser landskapet delvis ut att vara på väg att förändras. När Collector Ventures skapades så kändes det väldigt naturligt. De hade länge fokuserat på att vara just en digital bank, då handlar det om att vara med och investera i morgondagens lösningar. Men jag ser samtidigt intressanta saker kopplat till Nordea som ger sin in i supporten av teknikstartups genom nordeaaccelerator.com! Det samma när SEB köper in sig i Tink, en aktör som byggt hela sin tjänst kring PSD2. Genom detta så har SEB säkerställt att man är med i racet. Det som blir tydligt när jag lyssnar på olika aktörer från Fintech är att det inte råder någon som helst tvekan om att exempelvis PSD2 som lagstiftning kommer att förändra mycket, att teknikutvecklingen fortsätter att vara exponentiell, innebärandes att det som var omöjligt igår, faktiskt är möjligt idag. Kundstock, Användarupplevelse (UX) och Ekosystem Kundstock - Störst går först, de förutsättningar man har givet en stor kundstock är oomtvistad, frågan är bara vad man gör med sitt försprång. Kunderna blir allt tydligare i sin kravställning, medvetenheten om produkterna och prissättningen genom jämförelsehemsidor – är idag lika självklart som luft. Frågan är om man fokuserar på rätt saker när fokus allt för ofta handlar om att inifrån och ut försöka skapa lösningar med det man har idag? Detta i stället för att titta på vad kunderna önskar och behöver. Att tillfredsställa kundbehoven kan innebära att många stora behöver samarbeta nära med just Fintech bolagen som har möjlighet att lösa behovet, men saknar kundstocken. Användarupplevelse (UX) – Det handlar om användarupplevelse – alldeles oavsett vilka tjänster man tillhandahåller så är den aldrig bättre än den kundupplevelse som den ger. Punkt! Banker och finansbolag behöver titta på hela användarupplevelsen, oavsett vad befintliga system idag klarar av att leverera. Kan man inte lösa det själv – samarbeta! Detta innebär i korthet att förhålla sig till konsumentifieringen av traditionellt tänkande branscher som bank och finans, tänk gamification. Ekosystem – något som varit på tapeten några år, men som sammanfattar lite av ovan. Ekosystem handlar om hur stora aktörer med breda tjänsteportföljer går samman med mindre aktörer för att skapa användarupplevelser på den nivå som förväntas. Detta driver teknikutvecklingen väsentligt snabbare framåt, detta då spjutspetsföretag kan fokusera på detta, samtidigt som de stora bolagen drar nytta av detta genom att lyfta in dessa aktörer mot sina kundstockar för att säkerställa kundupplevelsen. Sammanfattningsvis skulle jag måla bilden av en bransch som är superspännande – såklart! I Fintechbranschen så finns alla beståndsdelar. Pengarna finns, Finansbranschen finns där, tekniken från väldigt innovativa utvecklare finns, de verkligt stora konsumentkundstockarna finns. Som aktör i detta stora Ekosystem så handlar det om att bestämma sig för vilken roll man vill ha, var man tror att man kommer till sin rätt framåt. De disruptiva aktörer som presenterade sig denna dag så som Sigmastock med sitt spännande sätt att ”robotisera” aktiehandeln för gemeneman, eller Primepilot – som fokuserar på att disrupta fondbolagen genom att digitalisera rådgivningen. Froda som med sina företagslån visar hur just användarupplevelsen och smidigheten är central. Avslutningsvis så var jag rätt imponerad av enkla.com (fd. Lånebyte.se) som ger sig på bankernas kassako – bolånen. Tjänsten är precis så smidig som den måste vara, samtidigt som den ger just den bästa, tjusigaste upplevelsen. Blir spännande att följa dessa. Avslutningsvis vill jag säga att det centrala är att sätta fart på arbetet med att ta sig an den digitalisering som snurrar på i fantastisk hastighet. Det går inte att som bank/finansbolag att stå utanför och hoppas att den går över. Då lär man bli rätt besviken. Det handlar om att dra nytta av storleken, nuvarande finansiella styrka osv. Alldeles oavsett så gäller det att agera snabbt och resolut, samtidigt vara medveten om att förändring kommer att ta tid, framförallt den interna. Men att inte göra något är inte ett alternativ, då förpassas man snabbt till historieböckerna likt Facit och andra tidigare marknadsledare.