OBS!

Detta är UC:s testmiljö. Följ denna länk för att nå UC.se publika webbplats.

Hej och välkommen till vår blogg!

Här hittar du tips, information och reflektion

Här bloggar några av våra experter kring omvärlden, trender och tjänster som hjälper dig i din vardag. Trevlig läsning!

Upphandling även för mindre företag – går det?

Under 2014 publicerades totalt 19 885 offentliga upphandlingar i Sverige. Det är många upphandlingar. Men enligt organisationen Företagarna är det endast 27 procent av småföretagarna i Sverige som medverkar i offentliga upphandlingar. Tanken med offentliga upphandlingar är ju bra – att även små företag ska få samma möjligheter att erbjuda sina varor och tjänster på liknande sätt som stora företag. Men fungerar det verkligen i praktiken? Har små företag lika stora möjligheter som de stora företagen? Jag vill uppmuntra till att även du som småföretagare ger dig in i offentliga upphandlingar, så här kommer några tips om läsvärda artiklar och länkar. Lästips för dig som småföretagare i offentliga upphandlingar På foretagarna.se kan du även läsa mer om tips för upphandlingar för småföretagare. Här hittar du tipsen Hur hittar du rätt upphandlingar? Visma har en bra tjänst som jag vill tipsa om, info om den finns här Vid offentliga anbudsgivningar ställs också ofta krav på att företagen ska kunna styrka sin Riskklass. Kreditintyg, upphandlingsintyg, inköpsupplysning, ratingintyg och riskintyg är många namn för samma sak. På UC erbjuder vi därför tjänsten "UC Upphandlingsintyg" - som intygar Riskprognos och Riskklass vid intygets datum för beställning. Uppgifterna hämtas från UCs databas och sammanställs till ett intyg som undertecknas av ansvariga på UC. UC levererar intyg på aktiebolag, handels- och kommanditbolag samt enskild näringsverksamhet under förutsättning att företagen har tilldelats en Riskklass hos UC. Här kandu läsa mer om våra riskklasser Vill du beställa Upphandlingsintyg gör du det här

Digital transformering och att tänka som ett freak

Alla vi, företagare som privatpersoner, är mitt i en digital transformering. Vi kan inte blunda för den. Vi gör den allihop tillsammans. Och ingen av oss är ensamma om resan. På det här ämnet tänkte jagpassa på att tipsa om några böcker på ”måste läsa listan”. Vi på UC är mitt inne i ett omfattande arbete av digital transformering, både internt och externt. Precis på samma sätt som jag vet att många av er också är. Vi på UC har kommit en bra bit på väg och har en del kvar. Digitaliseringstakten går allt snabbare och både vi och många av våra kunder har redan anpassat sina affärsplaner och sin verksamhet efter detta. Det kräver stora omställningar både vad det gäller affärsplan och arbetssätt. Och en sak är säker. Vi kommer alla att behöva utmana invanda mönster och tänka nytt. Detta kommer att ställa allt högre krav på lyhördhet och förändringsvilja inom ditt företag. På temat har jag några boktips att dela med mig av, hör gärna av dig till mig om du har andra tips på lager! I slutet av årets sommarsemester på Åland fick jag äntligen tid att läsa boken Tänk som ett freak från författarna till den kända boken Freakonomics. (Frekonomics har ni väl läst? Om inte – läs den!). Deras nyaste bok handlar hur som om hur vi borde vända upp och ner på hela våra tankemönster. Om hur vi alla mår bra av att då och då tänka som våra barn, eftersom de ställer de rätta frågorna utan eftertanke. Och om vad som kommer hända med oss och alla runt om oss om vi lägger den moraliska kompassen åt sidan. Och om att vi aldrig kan lösa morgondagens problem om vi inte kan lägga dagens misslyckanden bakom oss. En underhållande och inspirerande bok! På tal om att tänka nytt och utmana invanda mönster och vanor, så har Michael Dahlen, forskare på Handelshögskolan i Stockholm under ett års tid gjort ett experiment där han tog tjänstledigt för att ägna sig åt att skapa nästan 40 nya vanor i sitt eget liv på ett år. Förändring kanske inte behöver ta så lång tid trots allt? Läs gärna denna artikel på samma tema! Nu närmar sig hösten och det är dags att fylla på med mer inspiration. En bok som jag ännu inte hunnit läsa men har som ambition att läsa i höst, är Arash Gilan och Jonas Hammarbergs bok Get digital or die trying där de sammanfattar utvecklingen inom digital transformering genom att påstå att ”Allt som kan digitaliseras kommer att digitaliseras. Allt som digitaliseras kan kopieras. Allt som kopieras sjunker i värde.” De knyter ihop detta med vad det konkret betyder det för dig som är företagsledare. Som sagt, ett boktips som jag hoppas mycket på. Så låt oss inspirera varandra i den digitala resan. Det blir en rolig och spännande utveckling de närmaste åren!

Digital transformering och att tänka som ett freak

Alla vi, företagare som privatpersoner, är mitt i en digital transformering. Vi kan inte blunda för den. Vi gör den allihop tillsammans. Och ingen av oss är ensamma om resan. På det här ämnet tänkte jagpassa på att tipsa om några böcker på ”måste läsa listan”. Vi på UC är mitt inne i ett omfattande arbete av digital transformering, både internt och externt. Precis på samma sätt som jag vet att många av er också är. Vi på UC har kommit en bra bit på väg och har en del kvar. Digitaliseringstakten går allt snabbare och både vi och många av våra kunder har redan anpassat sina affärsplaner och sin verksamhet efter detta. Det kräver stora omställningar både vad det gäller affärsplan och arbetssätt. Och en sak är säker. Vi kommer alla att behöva utmana invanda mönster och tänka nytt. Detta kommer att ställa allt högre krav på lyhördhet och förändringsvilja inom ditt företag. På temat har jag några boktips att dela med mig av, hör gärna av dig till mig om du har andra tips på lager! I slutet av årets sommarsemester på Åland fick jag äntligen tid att läsa boken Tänk som ett freak från författarna till den kända boken Freakonomics. (Frekonomics har ni väl läst? Om inte – läs den!). Deras nyaste bok handlar hur som om hur vi borde vända upp och ner på hela våra tankemönster. Om hur vi alla mår bra av att då och då tänka som våra barn, eftersom de ställer de rätta frågorna utan eftertanke. Och om vad som kommer hända med oss och alla runt om oss om vi lägger den moraliska kompassen åt sidan. Och om att vi aldrig kan lösa morgondagens problem om vi inte kan lägga dagens misslyckanden bakom oss. En underhållande och inspirerande bok! På tal om att tänka nytt och utmana invanda mönster och vanor, så har Michael Dahlen, forskare på Handelshögskolan i Stockholm under ett års tid gjort ett experiment där han tog tjänstledigt för att ägna sig åt att skapa nästan 40 nya vanor i sitt eget liv på ett år. Förändring kanske inte behöver ta så lång tid trots allt? Läs gärna denna artikel på samma tema! Nu närmar sig hösten och det är dags att fylla på med mer inspiration. En bok som jag ännu inte hunnit läsa men har som ambition att läsa i höst, är Arash Gilan och Jonas Hammarbergs bok Get digital or die trying där de sammanfattar utvecklingen inom digital transformering genom att påstå att ”Allt som kan digitaliseras kommer att digitaliseras. Allt som digitaliseras kan kopieras. Allt som kopieras sjunker i värde.” De knyter ihop detta med vad det konkret betyder det för dig som är företagsledare. Som sagt, ett boktips som jag hoppas mycket på. Så låt oss inspirera varandra i den digitala resan. Det blir en rolig och spännande utveckling de närmaste åren!

Med träffsäker kreditbevakning kan Almi ta väl genomtänkta risker

Genom sina lån ger Almi Företagspartner dagligen 100 företag möjlighet att växa och utvecklas. I Almis uppdrag ingår det att erbjuda riskvilliga lån när ingen annan gör det. Det ställer stora krav på de underlag som ligger till grund när Almi beviljar lån och följer upp sina krediter. I drygt tio år har UC varit Almis självklara val för kreditinformation. För oss på UC är det självklart att lära känna våra kunder, sätta oss in i deras affär och förstå vad de faktiskt gör för att vi ska kunna leverera precis det som kunden behöver. Att få arbeta med Almi är utvecklande eftersom deras behov förändras kontinuerligt samtidigt som de är väldigt omsorgsfulla i sitt kreditarbete. Det ställer krav på oss som leverantör – vi måste anpassa våra tjänster och hitta innovativa lösningar som passar Almi. Kvalité, kvalité, kvalité I vår nya film möter vi Carina Nordström på Almi som ger sin syn på vår relation. ”Jag upplever att UC är nyfikna och att de ständigt vill utvecklas och bredda sitt tjänsteutbud. Det gör dem till en oerhört intressant leverantör för oss att arbeta med. Vi har fått mycket goda resultat av att arbeta med UC. Vi upplever också servicen som mycket god. UC är alltid professionella och visar ett stort intresse för att lösa våra frågor, funderingar och utmaningar på bästa sätt.” Jättekul att höra så positiva ord! Att erbjuda en servicenivå av högsta klass tillsammans med pålitlig information i våra tjänster är kärnan av vår affär. På tal om kvalité – ibland får jag frågan om hur vi arbetar med just kvalitén i våra produkter och kortfattat brukar jag svara att en av sakerna som gör oss speciella är att vi kontrollräknar den bokslutsinformation som vi hämtar från Bolagsverket. Det leder till att våra uppgifter håller en oomtvistad kvalitet eftersom vi korrigerar räknefel och flaggar för felaktigheter. För oss är det A och O att man ska kunna lita på den information som vi levererar. Att vi har fått nöjet att arbeta med Almi i snart 10 år är ett gott betyg.

I digitaliseringens spår förändras finansmarknaden

När allt fler bolag med stora konsumentkundstockar ger sig in i finansiering för att bygga större relation med sina kunder så är frågan vilken roll bankerna ska komma att ta framöver? För det är relativt sett samma kunder som ligger i de olika kundstockarna som den med bäst kundfokus, störst mobilitet och starkast vilja att ligga nära sin kund kommer att vinna – frågan är vem? Nya aktörer med digitalt-DNA Samtidigt som kampen om kunderna hårdnar kommer nya aktörer in med helt annan ”företagsgenetisk” uppsättning. Företag skapade med digitala-dna, utan tung legacy att hantera. Jag tänker på företag som exempelvis Klarnasom på relativt sett kort tid tagit ett enormt grepp om e-handelsmarknaden genom att vara just kundfokuserade, innovativa och drivna. Det faktum att Klarna nu avser att bli bank innebär en helt ny spelplan för kreditsverige i mina ögon. Innebär att övriga kreditaktörer måste öka takten snabbt. En annan aktör som är strikt digital är Collector Bank, som med sin innovationskraft utmanar och provocerar. De har en kraftig tillväxt och jag gissar att de kommer att växa in emot storbankerna och med sitt fokus riktat mot digitaliseringen, tilltala en yngre målgrupp. Där har de en stark position i morgondagens marknad. Data is the new oil Två andra aktörer som jag skulle vilja flagga lite extra för är Tink och Kivra som jag menar har gjort något väldigt spännande och genom sina respektive ”gratistjänster” på kort tid skapat sig rätt ansenliga kundstockar. Kunder som de nu erbjuder tjänster som ligger i anslutning till bankernas traditionella affär. I detta fall så handlar det om att de erbjuder ”sina kunder” olika former av betaltjänster. Genom hantering av dessa tjänster bör man även kunna skapa sig väldigt stora insikter om sina kunder! Kivra fokuserar på att digitalisera posten, något som är helt rätt! Beskrivningen av tjänsten är klockren och ett lysande exempel på hur digitaliseringen förändrar en marknad. ”Kivra är en tjänst där du får din post digitalt från anslutna företag och myndigheter. Hundratusentals personer i Sverige använder redan Kivra och antalet företag och myndigheter som ställer om till digital post växer snabbt. Det är gratis, säkert och dessutom bra för miljön!” Utöver att digitalisera posten så erbjuder de sina kunder att hantera deras betalningar. Kivra har skaffat sig tillstånd från FI att vara betaltjänstleverantör, en klockren add-on tjänst i mina ögon. Där kunden för sina fakturor där e-faktura inte fungerar idag, kan automatisera även detta flöde. Med över 500000 registrerade kunder så innebär detta att Kivra har en ansenlig del av konsument­marknaden i Sverige. Kunder som man sedan något drygt år tillbaka alltså erbjuder betaltjänster. För mig är detta ännu ett exempel på hur digitaliseringen kommer kunna förändra marknaden för bankerna. Kan man utvinna insikter baserat på hanteringen av all denna information? Troligen! Framtiden kommer utvisa om man kommer att göra något med detta eller ej – spännande hur som helst! Ny lagstiftning möjliggör nya tjänster Med stöd av det europeiska betaltjänstdirektivet PSD2 har en rad nya tjänster skapats. Ett spännande exempel på detta är Tink som i grunden är en budget-app. Med stöd av PSD2 lagstiftningen så skapade man en gratistjänst där man ”tankar hem sin egen kontoinformation” och med hjälp av intelligensen i appen bryter upp sina inköp/utgifter i snygga dashboards. Nu i dagarna lanserade Tink även betaltjänst för sina kunder där man kan göra överföringar mm. Ännu ett exempel på hur digitaliserade företag tar sin an och in på en marknad med nya spännande tjänster - från en helt ny vinkel. Denna gång med en Europeisk lag (PSD2) som stöd. Med alla insikter om betalmönster, inköp mm som kommer denna gratis APP att tjäna sina pengar på andra saker. I detta fall insikterna från datat på våra konton där man med sina partners kommer att leverera erbjudanden till konsumenten. Här är det tydligt att uttrycket ”data is the new oil” blir framtidens melodi. Den innebär också att bankerna faktiskt redan tappat sitt informationsövertag och möjligheterna med det nya direktivet blir synliggjort. Uppdaterad 2019-02-12