OBS!

Detta är UC:s testmiljö. Följ denna länk för att nå UC.se publika webbplats.

Hej och välkommen till vår blogg!

Här hittar du tips, information och reflektion

Här bloggar några av våra experter kring omvärlden, trender och tjänster som hjälper dig i din vardag. Trevlig läsning!

En id-kapning kan tyvärr drabba vem som helst

De senaste dagarna har vi fått följa ödet för Securitas vd Alf Göransson, som tidigare i år drabbades av en id-kapning. Nu har det gått så långt att han även försatts i personlig konkurs. En id-kapning kan få oerhörda konsekvenser för individen och det vi ser är att allt fler individer i ledande ställning blir drabbade. En id-kapning kan tyvärr drabba alla. Visste du till exempel att id-kapningar i Sverige omsätter drygt 6 miljarder kronor eller att snittbeloppet för den som blir drabbad är i genomsnitt 52 000 kr? Men det finns hopp. Det går att förhindra att bedrägeriet sprider sig snabbare och blir mer omfattande än nödvändigt. Så här i semestertider och bedragarnas högsäsong vill jag tipsa om några saker som du som privatperson kan göra redan nu. Du kan till exempel skaffa dig ett ID-skydd som gör att du får en realtidsavisering via sms eller e-post så fort någon tar en kreditupplysning i ditt namn.Inser du att det inte är du själv som handlat just då bör du misstänkta att du blivit drabbad av id-kapning. Om du blivit utsatt så kan du enkelt och snabbt göra en kostnadsfribedrägerispärr. Det innebär att du hindrar bedragarna från att göra fler bedrägerier de närmaste veckorna. Du behöver dock alltid polisanmäla händelsen. Gör du det kan du skydda dig i upp till fem år. Lägger du en bedrägerispärr kostnadsfritt så spärras du automatiskt hos alla kreditupplysningsföretag i Sverige. Bra va? Igår blev jag intervjuad av Svenska Dagbladet i denna fråga. Här kan du ta del av den artikeln! Vill du ha fler tips på hur du kan minimera risken för en ID-kapning? Läs våra sommartips! Trevlig helg! Victoria Uppdaterad 2019-02-12

Tillsammans kan vi skapa en sparandekultur för unga vuxna

Vi på UC brinner för unga vuxnas ekonomi. Och det var precis vad man på Sparbankernas seminarium tog upp i dag i Almedalen. Så hur kan vi gemensamt öka ungas kreditvärdighet och deras förmåga att ha koll på sin ekonomi? Här i Almedalen har vi på UC medverkat i några olika seminarier kring temat om sparandekultur och ungas skuldsättning. Tidigare i veckan deltog vi bland annat i Danske Banks seminarium om unga och privatekonomi. Danske Bank visade oss aktuell statisk från denna undersökningoch vi fick ta del av råd från Patrick från tv-programmet Lyxfällan. Visste du till exempel att 6 av 10 personer i Sverige idag saknar ett långsiktigt sparande? I dag deltog vi i Sparbankernas seminarium kring temat ”Vem tar ansvaret för att lära unga klara sin ekonomi?”. Är det föräldrar, skola eller media, bankerna eller företagen som bär ansvaret för detta? Vilka är riskerna för unga att hamn i skuld och hur ser man på sparande? Är skolans viktigaste roll att lära ut vardagsekonomi? De som deltog var även bland annat Anna Ekström, gymnasieminister, Annina Persson, professor civilrätt Örebro Universitet och Philip Scholtsé, vd Unga Aktiesparare. De tre vanligaste områdena, inom vilka unga har skulder idag, är från spontana e-handelsköp, köp av mobilabonnemang och sms-lån.Vi på UC anser att vi alla gemensamt har ett ansvar för detta. Vi kallar det för att bygga en sparandekultur. Därför vill vi också utbilda och lära unga hur man kan öka sin kreditvärdighet, precis på samma sätt som föräldrar, skola och banker gör. För några decennier sedan hade vi mer av en sparandekultur i Sverige. I dagens tidevarv, med sociala medier som största påverkansmedel, där kändisar visar upp snygga bilder på nya dyra skor, väskor och så vidare, så har vi i Sverige skapat en stark köpkultur istället, där unga med lätthet tar ett sms-lån. Detta är väldigt synd, tycker vi. Men för att skapa en förändring räcker det inte bara med utbildning. Det handlar också om vilka attityder till pengar och sparande som du får med dig hemifrån. Föräldrarnas påverkan är med andra ord större än någonsin. Ett första steg i att hjälpa unga ligger i tjänsten Kreditkollen som vi har utvecklat. Kreditkollen är ett enkelt verktyg där unga kan få råd och tips kring hur man ökar sin kreditvärdighet så att det blir enklare att få lån till den där lägenheten eller bilen man vill köpa. Du kanske själv har en ungdom hemma i familjen som behöver inspiration? Bra! För här nedan har jag samlat 7 länkar för en bättre ekonomi. Kanske som inspiration i hängmattan i sommar? Håll till godo! Victoria 7 länkar för en bättre ekonomi Boken Economista skriven av Isabella Löwengrip En economistas podcast Ungprivatekonomi.se Unga Aktiesparares Utbildningspaket Podden Prata Pengar Gör testet: Är du en spara eller en slösa? Sparbankernas initiativ ”Ung Ekonomi”

Hur kan du enkelt skydda dina personuppgifter? - En hälsning från Almedalen

Denna vecka befinner vi på UC oss i Almedalen några dagar. Förutom spännande seminarium och bra talare har vår kollega Siri Bengtsson, affärsområdeschef för våra privattjänster nyss deltagit i en intressant paneldebatt som Sparbankerna stod värd för. Temat var ”Id-kapning – kan jag skydda mina personuppgifter?”. Så jag tänkte dela med mig lite av mina tankar kring ämnet. Utöver Siri deltog även Daniel Westman, forskare och oberoende rådgivare inom it-relaterad juridik, Jan Olsson, förundersökningsledare Polisens nationella bedrägericenter och Ludvig Bennetoft, som nyligen blivit drabbat av id-kapning. Diskussionen handlade mycket om vad olika aktörer tillsammans kan göra för att privatpersoner ska känna sig så trygga som möjligt när det gäller den här typen av bedrägerier. Att stjäla någons identitet och adress har blivit ett vardagsproblem. Förra året fick polisen in över 120000 anmälda id-bedrägerier. Jan Olsson lyfte upp utmaningen med att det idag är färre än 170 personer som arbetar med att lösa dessa brott och att det kommer in cirka tre nya ärenden till polisen varje dag. Samtidigt pekade han också på att antal anmälda brott hittills i år faktiskt har minskat med 10 procent. En väldigt positiv utveckling tycker vi på UC. Nu under semestertider är det dock högsäsong för den här typen av brott. Därför vill jag slå ett extra slag för vårt onlinetest på Idsmart.sedär du själv kan gå in och kostnadsfritt testa hur id-smart du lever i din vardag. Jag vill också bjuda på några bra sommartips. Här kan du också ta del av åtta relevanta tips att tänka på om du reser bort i sommar, och ändå vill känna dig id-trygg. Vill du känna dig extra trygg kan du även läsa mer om vår bevakningstjänst UC Id-skydd, där du i realtid får en avisering via sms om någon har tagit en kreditupplysning i ditt namn. Om du förlorat ditt ID-kort, körkort eller pass bör du anmäla det direkt till oss på UC. Då minskar risken för dig att bli utsatt förbedrägerier. Det kan du göra här. Så från Almedalen önskar jag er en härlig sommar fri från id-kapningar! HälsningarVictoria Uppdaterad 2019-02-12

Nu ökar konkurserna i flera branscher efter år av nedgång

Det är lätt att starta aktiebolag, Bolagsverket har ingen kontrollfunktion och myndigheternas resurser är hårt ansträngda. Nu ökar konkurserna i branscher som bygg och restaurang efter flera år av nedgång och det trots den rådande högkonjunkturen. Till det kommer att UCs verktyg för att hitta bedrägerier slår till i hög grad bland konkursade bolag. Se till att du vet vem du gör affärer med! Nu ökar konkurserna i flera branscher efter flera år av nedgång. Den senaste statistiken för juni visar på en uppgång med sex procent. Byggbranschen och restaurangbranschen är särskilt drabbade. Det finns många anledningar till att företag går i konkurs. Det sänkta ROT-avdraget för byggbranschen är en faktor. En annan faktor är att det har startats många nya företag de senaste åren och alla överlever inte konkurrensen. Många bolag i konkurs är små verksamheter utan verksamhet. Men en aspekt är företagsbedrägerier. Bedrägerier drabbar alla branscher, men brottslingar använder gärna branscher man vet något om och i branscher där det är lätta att omsätta varor. I byggbranschen är efterfrågan hög enligt konjunkturinstitutets undersökningar med stor brist på personal. Restaurangbranschen har haft ett uppsving i den goda konjunkturen med god inkomstutveckling och skattesänkningar. Därför är det förvånande att konkurserna ökar i de här branscherna. I det sammanhanget vet vi att företag alltmer används som verktyg för att begå ekobrott. Det skriver exempelvis Ekobrottsmyndighetens generaldirektör i myndighetens årsredovisning för 2016. Även om lagföringen har ökat så uppskattar Ekobrottsmyndigheten att minst fem procent av alla nystartade företag används i brottsligt syfte. Detta skrev bland annat generaldirektör Eva Håkansson om i DI Opinion i våras. UC gör ständigt undersökningar av kända bedrägerier för att hitta parametrar som går att använda för att hitta bedrägerier innan konkursen är ett faktum. Under våren har många konkurser fastnat i vårt verktyg som potentiella bedrägerier. Det betyder inte att alla är bedrägerier utan att bolaget borde undersökas noga innan kreditgivaren gör affär med företaget. Så se till att känna din kund och gör ordentliga kontroller av de du gör affärer med. Richard

Nu lanserar vi tjänsten UC KYC – Know Your Customer

2017 lanserade vi tjänsten UC KYC, en tjänst som hjälper våra kunder att efterleva kraven om kundkännedom i lagen om penningtvätt. Och med ett något invecklat ramverk känns det riktigt bra att kunna stötta våra kunder. Men innebär detta mer specifikt och varför är tjänsten viktig? Behovet av UC KYC har växt ur det faktum att man som bank och finansiellt bolag måste ha ett riskbaserat förhållningssätt gentemot sina kunder, just för att förhindra penningtvätt och andra oegentligheter. Och med vår nya tjänst kan vi helt enkelt hjälpa kunder med de viktigaste delarna av KYC-kontrollen. Och med den informationsdatabas som vi på UC besitter så hoppas vi att denna tjänst kommer vara till stor hjälp inom bank- och finanssektorn. Med UC KYCsamlar vi in företagsdata och relaterad persondata som sedan valideras och därefter arkiveras tillgänglig för kunden i fråga. Tjänsten gör även dagliga kontroller mot sanktions- och PEP-listor samt upprättar ett indikativt KYC-score. Detta score flaggar för eventuella högriskkunder, ett bra verktyg i jakten på hederliga kunder. Som compliance officer eller ansvarig för compliance-frågor kan man även skapa en KYC-rapport, smart va? För att göra det så enkelt som möjligt så kan tjänsten antingen användas direkt via en webbtjänst eller integreras i kundens eget system via ett API. Kan man då koka ner tjänsten till tre riktiga fördelar? Absolut! UC KYC är... Tidsbesparande då vi sköter insamlingen av information. Kostnadseffektiv då hög kvalitativ data minskar finansiella risker Trygg då den leder till bättre compliance. Vi är riktigt glada att tjänsten är igång. Vill du veta mer får du gärna besöka uc.se/kyc där du hittar info och kontaktuppgifter. Förhoppningsvis ser du lika positivt på detta som vi gör! Gabriella Uppdaterad 2019-02-11

UC och EU:s nya dataskyddsförordning GDPR

Efter att för första gången i början på 2010-talet hört talas om de tankar som fanns hos EU-kommissionen kring en ny integritetslagstiftning är vi nu ett år ifrån att den nya förordningen träder i kraft. Jag har å UCs vägnar följt detta arbete både nationellt och internationellt, vilket har inneburit många resor, samtal och 100-tals lästa dokument. Jag har träffat den kommissionär som initierade arbetet, Viviane Reding, tjänstemän på kommissionen, parlamentariker i Bryssel, branschkollegor runt om i Europa men även en lång rad intressenter på hemmaplan som våra kunder, intresseföreningar, datainspektionen, justitiedepartementet och så vidare, allt för att skapa så bra förutsättningar som möjligt för våra kunder och för UC att kunna fortsätta utveckla vår verksamhet. Vad vet vi idag? Vi vet att förordningen är beslutad och börjar gälla från den 25 maj 2018. Samtidigt så lämnar förordningen utrymme för nationella kompletteringar i vissa delar. Arbetet med att komplettera förordningen drivs intensivt från justitiedepartementet men tidspressen blir uppenbar när alla förutsättningarna inte är klara, ens ett år innan förordningen träder i kraft. Den 12 maj 2017 fick vi se förslaget till ny Dataskyddslag som ska komplettera förordningen i nationell rätt och som nu ska ut på remiss, men vi har ännu inte fått ta del av förslagen kring särlagstiftningar och hur dessa förhåller sig till förordningen och bland dessa finns exempelvis Kreditupplysningslagen, en utav de lagar UC svarar under. Vad gör UC för att leva upp till kraven? UC har alltid - och kommer alltid - prioritera integritet högt och vår kreditupplysningslag i Sverige innehåller en lång rad integritetsskyddande regler och detsamma gäller personuppgiftslagen. Vi är med andra ord inte främmande för detta utan det ligger redan nära vår verksamhet. Men samtidigt så sätter Dataskyddsförordningen ribban på en mycket hög nivå vilket gör att vi, trots att alla förutsättningar inte är klara, arbetar intensivt med att säkerställa att all vår behandling av personinformation är, eller kommer att vara, i linje med förordningen när den träder i kraft nästa år. Vi har i praktiken arbetat med denna lagstiftning sedan början av 2010-talet men nu har arbetet gått in i en ny genomförandefas även om vi tyvärr fortfarande saknar viktiga legala pusselbitar. Vad gör UC konkret? Vi följer givetvis lagstiftningsarbetet nära både nationellt och internationellt då många tolkningar och riktlinjer ännu är otydliga. Samtidigt har vi sedan i höstas startat ett omfattande program där vår vd, koncernledning och styrgrupp tydligt har prioriterat detta arbete. Vi har redan startat en rad delprojekt som inkluderar att stort antal personer på UC. I vissa fall är den legala grunden tydlig och i andra fall driver vi arbetet så långt det går i väntan på justitiedepartementets kommande förslag. Hur påverkar detta vår behandling av personuppgifter? UC har som mål att alltid ligga i framkant när det gäller att utveckla produkter och tjänster för att underlätta för ansvarsfulla kreditbeslut vilket gynnar både kreditgivare och kredittagare och detta blir ännu viktigare framöver. En viktig förutsättning för en fortsatt proaktiv utveckling av produkter och tjänster är att vi förhåller oss på ett ansvarsfullt sätt till förordningen och det är ett av de viktigaste skälen till att vi arbetar så intensivt med att säkerställa en optimal anpassning till förordningen. Alla ni som är kunder eller leverantörer till UC har säkerligen era utmaningar och vi kommer att mötas i diskussioner kring en rad frågor kopplat till förordningen. GDPR är något vi ser fram emot då denna förändring rätt hanterad kommer att föra med sig en rad möjligheter för alla inblandade från kreditgivare, tjänsteleverantörer men givetvis även för alla dom vars personinformation behandlas. Åke Dahlqvist – UC Uppdaterad 2019-02-11

VR rör sig snabbt in i vår vardag

Hur blev det egentligen med årets julklapp VR-glasögonen, i december 2016? Ja, ännu ser vi ingen boom. Men vänta, det kommer snart explodera. Kom ni ihåg iPhone som kom för snart tio år sedan? Precis som vi nu sitter och tittar ner i våra mobiler överallt, är jag övertygad om att vi snart på samma sätt kommer ha våra VR-glasögon på. Om några år kanske vi sitter på bussen eller t-banan och startar vår arbetsdag redan där och då – med hjälp av våra VR-glasögon. Jag tror att både VR (virtual reality) och AI (artificiell intelligens) kommer bli en högst naturlig del av både våra privatliv och vårt arbetsliv snabbare än vi tror. För ett år sedan skrev Goldman Sachsom att VR kommer vara större än TV inom tio år. Tekniken används redan idag för spel, utbildning och konst. Även flera marknadsföringskampanjer görs med denna teknik. Mäklarfirmor kan, hålla visningar av bostäder och fastigheter med hjälp av och även stora byggföretag använder idag VR för att kunna ta beslut snabbare. En HR-avdelning kan till och med idag arbeta effektivare genom att göra VR-intervjuer som första intervju. Samtidigt utvecklar Google en ny VR-karttjänst där vi får hjälp att kunna gå runt i vilken stad som helst i hela världen. Enklare och billigare att göra resor i framtiden helt enkelt? Det jag är nyfiken på är så klart hur vi kan vässa kundupplevelsen för våra kunder med hjälp av VR och AI i framtiden. En annan tanke är hur snabbt AI just nu rör sig in i beslutsprocesser och kundprocesser hos företag. Ett spännande drag som företaget Tieto gjorde i höstas, var att tillsätta en AI-medlem i den nordiska ledningsgruppen. Alicia heter hon. Läs och inspireras här! AI kan även användas för att förenkla digitala betalningar i framtiden. I onsdags deltog jag i CMO/CIO-dagen som Dagens Media tillsammans med Ny Teknik arrangerar. Och så klart var det många givande samtal kring hur den snabba teknikutvecklingen kommer påverka bank, finans och informationsförädlarbranschen framöver. Jag lyssnade bland annat på Anna Gullstrand vd på den digitala byrån Fröjd Agency. Otroligt givande framtidsspaningar som hon kom med. Jag tipsar gärna om deras blogg. Även Carina Johed (CIO Large Corporates & Financial Institutaions SEB) och Ulrika Matsers (CMO Large Corporates & Financial Institutions SEB) var där och berättade om hur de förändrat sitt arbetssätt för att få till ett effektivare samarbete mellan IT och Marknad för att bli snabbfotade med nya tjänster utifrån bättre kundupplevelse. SEB driver också sedan några år ett innovation LAB som stöttar innovation och nytänkande. Rundar av denna fredag med några boktips. Först denna bok om AIoch så en bra bok om att leda digital transformation. Trevlig måndag!