Hej och välkommen till vår blogg!

Här hittar du tips, information och reflektion

Här bloggar några av våra experter kring omvärlden, trender och tjänster som hjälper dig i din vardag. Trevlig läsning!

Minska risk och prissätt rätt med bättre riskmodeller

Blancolånemarknaden har de senaste åren utvecklats mycket snabbt. Mängden av aktörer har ökat och de flesta kreditgivare har idag något slags blancolån för privatpersoner. Antalet personer med blancolån har dock inte ökat men det har däremot den totala utlåningen, så de med blancolån har idag större lån än tidigare. Det kan givetvis höra samman med de hårdare kraven för bolån med begränsad belåningsgrad. Nytt kreditscore för blancolån Våra kunder har efterfrågat mer anpassade riskmodeller för just blancolån. Därför har vi tagit fram en ny kreditscore för blancolån, UC Risk Blanco, som är utvecklad specifik utifrån beteendet på personer som söker blancolån. Det är främst två nyheter med den nya scoren, dels att den är byggd på den population som söker blancolån och dels har utfallsdefinitionen anpassats till blancolån. Höj beviljningsgraden utan att öka risken De analyser som vi redan gjort tillsammans med ett antal kreditgivare visar på tydliga förbättringar i att sortera ansökningar från låg till hög risk, vilket leder till att man kan höja beviljningsgraden utan att öka risken. Det här gäller inte enbart i jämförelse med UC:s andra riskmodeller utan även att kreditgivares kan förstärka sina egna modeller genom att väga in det nya scoret i riskbedömningen. Behåll kunderna längre En annan utmaning är att behålla kunden över tid. Förtidslösen av lån är inte ovanligt och enligtFinansinspektionen är faktiska löptider på konsumtionslån sex år kortare än avtalad löptid. Den generella trenden är att genomsnittlig tid ett lån ligger på böckerna har gått ned. Samtidigt har det genomsnittliga lånebeloppen ökat, kunderna byter kreditgivare och ofta sker det genom att samla ihop flera krediter till ett större lån. Med ökad transparens och låneförmedlare som hjälper konsumenterna att sänka sina räntekostnader, är det väldigt viktigt att hamna rätt i pris för att vinna kunden och hålla nere förtidslösen (churn rate). Med hjälp av UC:s nya blancoscore kan man vässa sin prissättning, så att varje lånesökande får en riskbaserad ränta. Det ger en mer rättvis prissättning där kreditvärdiga kunder inte behöver stå för kostnaden för lån till personer med sämre kreditvärdighet. Vill du veta mer? Vi på UC vill främja en transparent och seriös kreditgivning som leder till att så många kreditvärdiga personer som möjligt kan förverkliga sina drömmar utan att överskuldsätta sig. Tveka inte att kontakta mig eller min kollega Henrik Bondesson för att diskutera hur vi kan hjälpa er att bevilja fler kunder och behålla dem längre samtidigt som ni håller kreditförlusterna nere. Läs gärna när min kollega Henrik Bondesson svarar på frågor om tjänsten här!

Äntligen kan du köpa av oss – direkt online via uc.se

Är du på väg att sluta ett nytt samarbetsavtal med en ny affärspartner? Eller ska du just anlita en hantverkare för ett renoveringsprojekt där hemma? Visst vore det skönt att veta om den du ska jobba med eller ska anlita har sin ekonomi i ordning? Och det snabbt. Med vår nya e-commerce plattform kan vi erbjuda dig olika typer av bolagsinformation snabbt, enkelt och online. Till exempel är kreditupplysningar på företag en av de produkter som du nu kan köpa direkt via uc.se. Vi erbjuder även årsredovisningar, registreringsbevis och bolagsordningar. Det spelar ingen roll om du är privatperson eller företagare, allt som behövs är att du har ett bankkort och ett namn eller organisationsnummer på det bolag du vill ha upplysningar om. Tidigare behövde du vara avtalskund för att kunna göra detta. Nu går det att alltså att köpa upplysningar styckevis precis när du har behov av det. Och du får dem direkt, utan väntetid. UC Standard är mest populär Vår i särklass populäraste produkt är företagskreditupplysningen UC Standard. En vanlig fråga som jag brukar få är om det är svårt att tyda en kreditupplysning för den som inte är van. Det är det inte, jag lovar. Vi på UC är kända för vårt trafikljus som med röd, grön eller gul färg pedagogiskt visar på risken för att ett företag kommer hamna på obestånd inom ett år. Det är bara ett exempel på hur vi hjälper dig att tolka upplysningen. Och själva förutsägandet, det gör vi bra. Riktigt bra. UC är faktiskt världsledande på att ta fram pricksäkra analysmodeller. Våra fantastiska modellutvecklare är grymt kompetenta! Victoria Det här är de produkter du nu kan köpa online: Företagsupplysning – information om ett företags kreditvärdighetÅrsredovisning – sammanställning av ett företags räkenskapsårBolagsordning – hur är företag är uppbyggtRegistreringsbevis – vilka som har rätt att teckna avtal för ett företags räkningFordonsuppgifter - information om ett företags fordon

Bedrägerier – den nya tidens kofot

UC deltog nyligen på Credmas heldagskonferens om bedrägerier och övrig ekonomisk brottslighet. Otroligt intressant men också skrämmande. Allt fler kriminella har flyttat över sin verksamhet till nätet och brottsligheten omsätter flera miljarder varje år. Upptäcktsrisken är låg och antalet fall som leder till åtal är mycket få. Brottsförebygganderådet bekräftade att man i deras statistik ser att brottslingarna går från att slå och ta till att istället luras. Anders Björkenheim från Accessus berättade att många företag startas med enda syfte att använda dem som brottsverktyg, andra förfalskar årsredovisningar och rapporterar in falska identiteter på styrelseledamöter och detta skickas sedan in till Bolagsverket. Bolagsverket bekräftade att de inte har någon kontrollerande verksamhet och att det då kan registreras förfalskade handlingar hos dem. De kan till exempelvis inte vägra att registrera en ny årsredovisning trots att de anar att något är fel. Bluffakturor och vd-bedrägerier lurar runt hörnet Andra bedrägerier som alltid lurar runt hörnet för företag är bluffakturor och vd-bedrägerier. Som om detta inte vore nog så diskuterades även bedrägerier mot privatpersoner, såsom kortbedrägerier och alla bidragsbedrägerier som förekommer mot myndigheter. Som ni förstår så finns det mycket både myndighet och privata företag gemensamt måste göra för att försvåra för brottslingarna så långt det går. Många nämnde att brotten är så många att det inte går att upptäcka och hantera alla brott, det viktigaste vi kan göra är att jobba preventivt och försöka stoppa brotten innan de uppstår. Fler ropar efter ändrad lagstiftning Något som också var ett genomgående tema för alla talare är de anser att lagstiftningen behöver ändras. Myndigheter och privata aktörer måste få dela information för att kunna förebygga och stoppa brott. Effektiv lagstiftning är en av de viktigaste komponenterna för att kunna bekämpa bedrägerierna. Stefan Lundberg, chefsåklagare vid Ekobrottsmyndigheten nämnde också att de lättnader som gjorts i regelverk för företag, till exempel nedmonteringen av revisionsplikten, underlättar brottslingarna. Denna typ av lättnader måste också följas upp med kontrollmöjligheter så att de inte utnyttjas av bedragare. Vi på UC jobbar intensivt med att dra vårt strå till stacken och hjälpa våra kunder så att de inte utsätts för bedrägerier, exempelvis genom att hitta företag som används som brottsverktyg och som försöker överlista kreditgivarna genom att använda falska uppgifter. Men det finns ständigt mer att göra kring detta växande område. Vill ni diskutera och prata med oss kring detta så är det bara att höra av sig. Gabriella

Starkare värdering hos företag med registrerade varumärken

En av mina finska kollegor på Asiakastieto har skrivit en intressant artikel om hur kreditvärderingen för företag som innehar varumärken är klart högre, än för företag i genomsnitt. Jag tyckte det var så intressant så jag vill gärna dela med mig av detta till er. Ett varumärke är ju ett sätt att skydda företagens rättigheter och att skilja sig från sina konkurrenter. Det är främst avsett att användas i näringsverksamhet, men lika enkelt kan en privatperson söka och inneha ett varumärke. Enligt våra kollegor på Suomen Asiakastieto Oy så hade omkring 11 200 företag olika registrerade varumärken, med en sammanlagd omsättning på ungefär 191 miljarder euro. 63 procent av dessa företag innehar endast ett varumärke, men i synnerhet har stora företag använt varumärken för att skydda sina produkter eller tjänster. Företag såsom Valio, Orion och Veikkaus har exempelvis över 300 registrerade varumärken, vilket tyder på en välplanerad affärsverksamhet där syftet är att skydda sina rättigheter.Frågan är då om detta spelar någon roll när det kommer till rör värderingen av ett företag? Väsentlig skillnad bland företag Bland samtliga aktiva företag utan registrerade varumärken är 15 procent av dem värderade som starka (AAA eller AA+). Motsvarande andel hos varumärkesföretag är 32 procent, alltså över dubbelt så stor. Asiakastietos 7-stegiga värderingsmall Rating Alfa beaktar och kombinerar information om ekonomi, verksamhet, betalningssätt och ansvarspersoner. Det är därmed möjligt att dra större slutsatser om företagens förmåga att svara för sina förbindelser. Den svenska Patent och registerstyrelsen har nu även publicerat artikeln i sin helhet, här i Sverige. Intressant läsning! Mer information om värderingar kan du läsa här på Asiakastietos webbsida (OBS! På finska). Victoria

Från ego till eko – de som äger ekosystemen vinner

Det snabbt ändrade fokuset från bankerna där man snabbt ställt om från att skydda ”allt som är sitt”, till att dra nytta av fintechbranschen och utvecklare för att öka hastigheten i sin transformation är superspännande. Och vad bankerna förstått är att om man delar med sig i av ekosystem man äger så har man mycket att vinna. Att Nordea tidigt tog en ledande roll i positioneringen kring Open Banking var tydligt och man har fortsatt att pumpa ut spännande nyheter kring satsningen som handlar om att öppna upp för mindre aktörer, fintechbolag, att interagera med. De i sin tur kan utveckla tjänster på Nordeas plattform, det vill säga att bli en del i Nordeas ekosystem. Bankerna, Tink och Klarna Nu senast så konstaterar jag att SEB verkligen har fått upp farten avseende open banking och deras senaste Hack Week som jag noterade i slutet på förra veckan lovar gott. Den stora succén inom Fintech och Open Banking (PSD2) måste vara Tink, som de senaste åren inte bara har landat investeringar från banker som Nordea, SEB, Nordnet och nederländska storbanken ABN Amro. Man har även knutit stora samarbeten på banksidan, där SEB, Nordea, Nordnet är spännande partners. Men jag skulle vilja lyfta samarbetet med Klarna som lite extra spännande. När Breakit i oktober förra året intervjuade Tinks grundare och vd Daniel Kjellén sa han "Det är fantastiskt kul att Tinks teknologi verkligen etablerar sig med en sådan spännvidd av kunder. Vi har Nordea, en megabank, i ena änden och Klarna, ett extremt snabbrörligt och teknikkräset bolag i andra änden". Skapa ekosystem och bli en vinnare Vad många företag nu på allvar ha börjat förstå är dels att ensam inte alltid är stark i en tid av exponentiell teknikutveckling, vilket i sig skapar stora möjligheter men också stora utmaningar. Den som sitter på de stora kundstockarna kan istället för att låsa in sina kunder, skapa hela ekosystem runt sig och sin kundstock. För så länge man har kontroll på sitt ekosystem och kan tillgodose kundernas behov av innovation och utveckling, kommer kunderna att stanna kvar i just deras ekosystem. Genom att bredda tjänsteutbudet och ha en liten del av varje transaktion säkerställer man långsiktig framgång. Bästa exemplet är Apples App Store och konkurrenten Google Play med 2 respektive 3,7 miljoner appar i sina respektive lösningar. Nu snackar vi ekosystem. Tittar vi speciellt på Apples App Store så omsatte den under 2017 nästan otänkbara 38,5 miljarder dollar. De som äger ekosystemen vinner! Rickard

Så utbildar vi för att motverka penningtvätt och terrorfinansiering

Stora summor tvättas i det finansiella systemet varje år, uppskattningsvis cirka 130 miljarder kronor varje år i det svenska finansiella systemet. På UC har vi länge arbetat med denna fråga, speciellt i utbildningssyfte. Jag tänkte dyka ner lite i våra utbildningar kring detta för att berätta hur de hjälper anställda inom bank- och finanssektorn. Hur stora summor som verkligen passerar systemet för att finansiera terrorism är svårare att uppskatta, men det är miljarder som slussas till terrororganisationer varje år. Och även förhållandevis små belopp kan skapa mycket stor skada om de är kopplade till terrorism. Det finns en gemensam nämnare mellan de två olika brottstyperna penningtvätt och terrorfinansiering: förövarna använder i stor utsträckning de finansiella systemen för att uppnå sina mål och syften. Know Your Customer och utbildning För att motverka penningtvätt har UC utvecklat tjänsten UC KYC och dessutom håller vi utbildningar. Den här veckan höll vi vårt andra tillfälle. Tio deltagare tog del av kunskap och insikter kring penningtvätt och kundkännedom. Kursen hålls av vår expert Martin Hising, som på ett pedagogiskt sätt förklarar vad penningtvätt är och hur du bäst motverkar den här typen av kriminalitet. Du får bland annat ta del av hur finansbranschen arbetar mot penningtvätt på ett systematiskt sätt. Du får också veta hur penningtvätt går till och vi lär oss också hur du rent praktiskt bedömer olika riskfaktorer i arbetet med kundkännedom (KYC). Kursen passar dig som snabbt vill få en översikt över området eller nyligen har börjat arbeta med AML-frågor. Du hittar länkar till våra kurser och tjänsten UC KYC längre ner här på sidan. HälsningarRichard