OBS!

Detta är UC:s testmiljö. Följ denna länk för att nå UC.se publika webbplats.

1 av 5 oroar sig för sin privatekonomi – här är fällorna du ska undvika under Black Friday

Pressmeddelande nov 29, 2019 08:00

SIFO har, på uppdrag av affärs- och kreditinformationsbolaget UC, undersökt svenskarnas syn på sin privatekonomi. Var femte person i undersökningen uppger att de känner oro för sin privatekonomiska situation. Idag under Black Friday, där konsumtionshetsen når sin topp, vill UC tipsa om hur du kan undvika de privatekonomiska fällorna:

1) Handla bara om du har råd.
Det verkar smart att köpa på avbetalning för att sprida utgifterna kanske du tänker? Men tyvärr. Avbetalning är alltid dyrare, har ofta en hög ränta och kreditavtalen kan ligga kvar lång tid, även om du betalat av din kredit, vilket påverkar din kreditvärdighet.

2)Undvik snabba konsumtionslån.
Det är lätt att tänka att det gäller en liten summa. Problemet är att summan alltid växer med avgifter och räntor. Det snabba och lilla köpet blir därför ofta en tråkig och dyr affär som bidrar till sämre kreditvärdighet för dig.

3)Minska dina klick på nätet.
Ta kontroll över dina köp på nätet. Det går så snabbt och smidigt att näthandla, men det är lätt att du ångrar dig efteråt när fakturan kommer. Glöm inte heller att varje gång du handlar mot faktura görs det en kreditupplysning på dig.

4)Tacka nej till produktförsäkringar.
När du handlar till exempel en dator, tv eller glasögon kan du få frågan om du vill köpa till en produktförsäkring. Oftast behöver du inte det. Din hemförsäkring och varans garanti räcker långt och försäkringarna är ofta onödigt dyra.

5)Tänk efter en gång extra.
Lockande pris och nedsatta varor är en försäljningsstrategi. Har du verkligen behov av den där produkten eller varan, eller är det bara priset som lockar? Tänk efter en extra gång innan du shoppar.

Läs fler tips på hur du shoppar smart under Black Friday på minuc.se.

Om undersökningen
Undersökningen är utförd av Kantar Sifo under perioden 2 april till 9 april 2019, på uppdrag av UC, en del as Asiakastieto Group.

Totalt genomfördes 1 300 onlineintervjuer med två olika målgrupper:

  • 1 000 intervjuer med Allmänheten 18–65
  • 300 intervjuer med Unga i åldrarna 18–24

Samtliga intervjuer genomfördes i SIFO-panelen med riksrepresentativt utskick till panellister i hela landet, samt ett större utskick till personer i åldrarna 18–24.