Slarviga kreditprövningar kan ge dryga böter
2016-05-20
Ni har säkert redan hört om hur H&M:s bristfälliga kreditprövningar resulterade i en varning från Konsumentverket och miljonböter. Det här är en viktig signal till företag om att kraven vid kreditgivning har ökat. Vad gjorde H&M för fel och hur undviker du att samma sak händer ditt företag?
För ett par år sedan inledde Konsumentverket en granskning av hur konsumentkreditlagen (KkrL) efterlevs i företag som står under deras tillsyn. Syftet är att motverka överskuldsättningen i samhället genom att säkerställa att företag gör ordentliga kreditprövningar när de beviljar konsumentkrediter.
I december 2014 varnades H&M av Konsumentverket för brister i sin kreditprövning och fick en bot på åtta miljoner. H&M överklagade till förvaltningsrätten och i januari 2016 kom domen; varningen står kvar men boten sänks till sex miljoner.
Men vad var det egentligen som brast i H&M:s kreditprövning? Och vad är en fullgod kreditprövning?
Här kan du snabbt sätta dig in i frågan och kopplingen till det tänkbara scenariot att vi är på väg mot skärpta kreditkontroller även för finansiella aktörer.
Fler inlägg av Gabriella
- Årets första nätverksträff hos UC
- Enklare att kontrollera verklig huvudman och firmatecknare
- Så undviker du bedrägerier
- Missade du UC-dagen?
- UC-dagen 2018 bjöd på skratt, insikter om en värld i förändring och mycket mer
- Minska risk och prissätt rätt med bättre riskmodeller
- Bedrägerier – den nya tidens kofot
- Stor uppslutning under Nätverksträffen
- Fantastiska UC-dagar i Göteborg och Malmö
- KYC-kontrollen allt viktigare efter FIs penningtvättstillsyn