Undvik obehagliga överraskningar när du gör affärer
2016-04-05
Vill du undvika obehagliga överraskningar när du gör affärer? Jag antar det, så därför vill jag gärna ge dig några tips på vägen.
- Beställ alltid en kreditupplysning som innehåller ett kreditomdöme om det gäller en ny kund eller affärspartner. Kreditupplysningen har egentligen tre huvudsyften; Kontroll av identifierings- och faktauppgifter, Uppgifter som avslöjar den omfrågades betalningsförmåga/vilja att göra rätt för sig samt en signal för att se om kompletterande information behöver inhämtas.
- Mer än 90 procent av företagen i Sverige är småföretag, där företagets ekonomi är "ett" med privatekonomin - kontrollera därför alltid ekonomin och företagarhistoriken hos personerna bakom ett fåmansföretag.
- Ta alltid del av OBS-texterna i kreditupplysningen och säkerställ att de inte utgör hinder för kreditgivning. Vi har nyligen infört flera nya obs-texter i våra kreditupplysningar. En flaggar för aktiebolag som har verksamhet utan att ha gjort skatte- och avgiftsanmälan, det kan till exempel vara så att bolaget inte är registrerat för arbetsgivaravgift trots att anställda finns enligt årsredovisningen eller enligt SCB. Just denna OBS-text kan hjälpa dig att förebygga bedrägerier.
Och du, ha även koll på positiva förändringar hos dina kunder. Om kreditvärdigheten har förbättrats kan det kanske innebära nya affärsmöjligheter!
Uppdaterad 2019-04-08
Fler inlägg av Gabriella
- Intervju med KTH-professor om ansvarsfull kredit
- Intervju med Gimi om ungdomars privatekonomi
- Intervju med Jennie från DanskeBank
- Överskuldsättning som samhällsutmaning
- Almedalsveckan 2022
- UC-dagen 2021
- Så kan vi rädda fler unga från skuldfällan
- Finansinspektionen vill att långivare ska se svenskarnas skulder
- Allt fler unga hamnar i skuldfällan tack vare SMS-lån och mobillån
- Dags att skärpa marknadsföringen av konsumtionslån