Slarviga kreditprövningar kan ge dryga böter
2016-05-20
Ni har säkert redan hört om hur H&M:s bristfälliga kreditprövningar resulterade i en varning från Konsumentverket och miljonböter. Det här är en viktig signal till företag om att kraven vid kreditgivning har ökat. Vad gjorde H&M för fel och hur undviker du att samma sak händer ditt företag?
För ett par år sedan inledde Konsumentverket en granskning av hur konsumentkreditlagen (KkrL) efterlevs i företag som står under deras tillsyn. Syftet är att motverka överskuldsättningen i samhället genom att säkerställa att företag gör ordentliga kreditprövningar när de beviljar konsumentkrediter.
I december 2014 varnades H&M av Konsumentverket för brister i sin kreditprövning och fick en bot på åtta miljoner. H&M överklagade till förvaltningsrätten och i januari 2016 kom domen; varningen står kvar men boten sänks till sex miljoner.
Men vad var det egentligen som brast i H&M:s kreditprövning? Och vad är en fullgod kreditprövning?
Här kan du snabbt sätta dig in i frågan och kopplingen till det tänkbara scenariot att vi är på väg mot skärpta kreditkontroller även för finansiella aktörer.
Fler inlägg av Gabriella
- Intervju med KTH-professor om ansvarsfull kredit
- Intervju med Gimi om ungdomars privatekonomi
- Intervju med Jennie från DanskeBank
- Överskuldsättning som samhällsutmaning
- Almedalsveckan 2022
- UC-dagen 2021
- Så kan vi rädda fler unga från skuldfällan
- Finansinspektionen vill att långivare ska se svenskarnas skulder
- Allt fler unga hamnar i skuldfällan tack vare SMS-lån och mobillån
- Dags att skärpa marknadsföringen av konsumtionslån