Tambur
Portalen för smartare tillträden
Tambur är en portal som förenklar och effektiviserar administrationen i samband med bostadsköp.
I portalen Tambur samlas den information och kommunikation som behöver
utbytas mellan banker och mäklare inför tillträdet.
Tambur ger hanteringen vid bostadsköp:
- En effektiv process
- Högre servicenivå för både säljare och köpare vid tillträdet
- En digital tjänst att använda när som helst
- Tjänsten är helt kostnadsfri!
Varför Tambur
-
En effektiv process: All administration och kommunikation mellan bank och mäklare sker i portalen Tambur. Modernt, enkelt och smart vilket ger dig mer tid till annat.
- Högre servicenivå till både säljare och köpare vid tillträdet: Ingen mer väntan på att få svar från banken. Inget mer köande i telefon för att nå banken på tillträdesdagen - eftersom att tillträdet sker direkt i systemet. Allt för att minska oväntade felkällor och påverkan av yttre faktorer.
-
En digital tjänst att använda när som helst på webben. Alla registrerade mäklare och banker har rätt att använda tjänsten.
-
Som registrerad mäklare kan du ge assistenter eller mäklarkollegor en fullmaktsdelegering att i ditt namn skapa och hantera ärenden.
De flesta i branschen drömmer om att kunna lägga mindre tid på administration och istället arbeta mer proaktivt och boka in fler kundmöten till exempel. Det blir möjligt tack vare Tambur.

Erik Andersen
Svensk Fastighetsförmedling
Fakta om Tambur
- 150 000 tillträden årligen berörs
- 7000 registrerade mäklare, alla mäklarassistenter och 26 000 banktjänstemän kommer att ha åtkomst till tjänsten
- 7 bolånebanker står bakom tjänsten; Danske Bank, Handelsbanken, Länsförsäkringar Bank, Nordea, SBAB, SEB och Swedbank. Tjänsten är öppen för andra bolåneaktörer
- 2 mäklarorganisationer står bakom tjänsten: FMF och Mäklarsamfundet
- Mäklarsystemleverantörer som avser att integreras med Tambur är; Vitec, FasIT, Fasad, Mspec, Hemverket med flera
Produktblad om Tambur
Vill du veta mer om Tambur? Ladda ner vårt produktblad för kortfattad information kring tjänsten.
Frågor och svar
Här hittar du vanliga frågor och svar om Tambur. Tveka inte att kontakta oss om du inte hittar ditt svar!
Vad händer med känslig information, ligger den öppen på webben?
All information hanteras i ett slutet och säkert system för hantering av information som personliga uppgifter och det som omfattas av banksekretessen.
Vem kan använda Tambur?
Tjänsten kommer att vara tillgänglig för alla registrerade mäklare att ansluta sig till, liksom alla bolånebanker. Efter lansering kommer andra banker och bolånegivare kunna ansluta sig. Mäklaren behöver först ansluta sig och kan sedan bjuda in sin mäklarassistent för att hantera alla ärenden.
Vad kostar det att använda Tambur?
Tjänsten är helt kostnadsfri!
Hur kommer man åt Tambur?
Tjänsten är en digital tjänst som kommer att nås via webben. Vi jobbar på att Tambur ska integreras med mäklarens befintliga system. Utvecklingsarbetet gör vi tillsammans med de olika mäklarsystem-leverantörerna.Vitec Epress, Fastighetsbyrån/FasIT, FasAD, Mspecs, Hemverket är några av de mäklarsystem som avser att integrera med Tambur.
Hur fungerar Tambur?
All information om bostaden, pantsättning, befintliga lån, köpeskilling, lösenkostnader, tillträdesdag, köpares och säljares lån, lån som ska lösas, med mera kommuniceras elektroniskt mellan köparens och säljarens bank.
Om tjänsten
Tambur är en portal där man samlar all information som behöver utbytas mellan bank och mäklare under hela köp- och säljprocessen
Tambur är en portal där du kan kommunicera med banker: via en anteckningsfunktion och att boka datum för genomföranden av tillträden.
All information samlas i ett slutet och säkert system.
Sekretessen är central för Tambur Banksekretess och personuppgiftssekretess är central för Tambur. Säkerheten handlar dels om att konfidentiella uppgifter hanteras korrekt, vilket sker bättre i ett slutet system än som idag via e-post eller telefon, och dels om att faktauppgifter ska vara både korrekta och kompletta för att eliminera felkällor. Systemet säkerställer att det endast är behöriga bankanställda och mäklare som har tillgång till uppgifterna i ärendet.
Du når Tambur här på webben: Alla registrerade mäklare och banker har rätt att använda tjänsten.
Det enda du behöver göra är att: skapa ett konto och logga in med ditt BankID, Godkänn användarvillkoret och försäkra dig om att ett PUB-avtal finns undertecknat och inskickat till UC av ditt mäklarföretag. PUB-avtalet finns att skriva ut från Tambur i inloggat läge. Bjud sedan in din mäklarassistent eller andra kollegor och upptäck hur Tambur förenklar er administration i vardagen.
Vi jobbar på att Tambur ska integreras med Mäklarens befintliga system. Utvecklingsarbetet gör vi tillsammans med de olika mäklarsystem-leverantörerna Vitec Express, Fastighetsbyrån/FasIT, FasAD, Mspecs, Hemverket är några av de mäklarsystem som avser att integrera med Tambur.
Tjänsten är helt kostnadsfri!
Tambur är en tjänst som är framtagen genom att samarbete mellan bankerna*, mäklarorganisationerna** och UC.
* Danske Bank, Handelsbanken, Länsförsäkringar Bank, Nordea, SBAB, SEB, Skandia och Swedbank.
** FMF och Mäklarsamfundet.

Tambur minskar tidskrävande administration vid tillträden
Kundcase
Vi har fått en pratstund med mäklarassistent Erik Andersen på Svensk fastighetsförmedling, Tambur ger honom mer tid till morgondagens affärer och till det han tycker är roligt med hans jobb, ge service till kunderna!

Utbildningar i Tambur
Bli en fullfjädrad användare!
Med våra utbildningar i Tambur kan du bli en fullfjädrad användare i Tambur. Vi erbjuder allt från kortare kostnadsfria instruktionsvideor till webbinarier och skräddarsydda utbildningar.

Registrera dig och Logga in
Kostnadsfritt!
För att använda tjänsten Tambur måste du registrera dig i portalen. Klicka på knappen för att komma till inloggningsportalen.
Kontakta våra experter