Lånekoll utmanar bolånemarknaden
Genom att kombinera digital teknik och personlig service har Lånekoll med sitt nytänkande kring privat- och bostadslån utmanat den traditionella lånemarknaden. De senaste åren har bolagets utvecklingskurva varit spikrak, och i den framgången har kredit- och marknadsinformation från UC spelat en viktig roll.
Lånekoll är en tjänst som hjälper sina kunder att upphandla och omförhandla bolån samt privatlån digitalt. Via Lånekoll kan kunder enkelt konkurrensutsätta befintliga lån eller lånebehov för att hitta det bästa erbjudandet. Genom att blanda smart teknik och personlig service vill bolaget demokratisera lånemarknaden. Pontus Holgersson är grundare och bolagets vd.
– Visionen är att Lånekoll ska revolutionera hur konsumenter upphandlar lån och krediter. Idag går majoriteten av alla privatlån via låneförmedlare, medan bolånesidan släpar efter så det finns mycket kvar att göra. Vår bolåneverksamhet har fördubblats det senaste året och vi rekryterar flitigt för att kunna klara av tillväxten vi har i bolaget, säger han.
Ända sedan starten 2014 har Lånekoll använt sig av UCs tjänster inom marknadsinformation och kreditinformation. Varför blev det just UC?
– UC är en självklar källa till bra och träffsäkra data. Det är viktigt för oss, ja helt avgörande till och med, att ha tillgång till korrekt och uppdaterad kreditinformation för att vi ska kunna göra ett professionellt arbete, säger Pontus Holgersson.
Para ihop rätt kund med rätt bank
Samarbetet med UC har utvecklats och fördjupats under åren. Lånekoll har bland annat tagit hjälp för att hitta rätt målgrupper att bearbeta, ta fram marknadsregister och hitta tvillingar till sina bästa kunder. Men kreditinformationen har alltid varit det centrala.
– Med kreditinformationen som grund kan vi fatta säkra beslut och vi kan guida våra kunder till rätt val av bank och erbjudande. Utan UCs låneförmedlarlösning skulle dessutom varje långivares kreditupplysning påverka kreditvärdigheten. Det hade inte varit en bra kundupplevelse. Nu räcker det med en kreditupplysning, säger Pontus Holgersson.
Råd till andra
Pontus Holgersson tycker att samarbetet har fungerat mycket bra. Speciellt positivt tycker han är att UC är lyhörda för Lånekolls behov och öppna för dialog.
– De har satt sig in i vår affärsmodell och tillsammans har vi utvecklat ett affärsflöde som fungerar för oss. Bolåneförmedlingen är ett nytt fenomen som gjort att vi har behövt skruva en del på UCs ursprungliga tjänster för att få dem att passa våra behov. Jag tycker det är spännande att de är villiga att utveckla sitt erbjudande för nutidens plattformar i dialog med sina kunder.
Avslutningsvis, har Pontus Holgersson något råd att skicka med till andra som funderar på att anlita UC?
– Det finns kanske många som fortfarande inte känner till vilken bred portfölj av tjänster som UC erbjuder, exempelvis inom marknad och bostadsvärdering. De är så mycket mer än ”bara” kreditupplysningar. Så gå inte miste om intressanta samarbetsområden genom att låsa fast dig vid en för smal syn på UC. Jag kan verkligen rekommendera dem som partner, säger Pontus Holgersson.