Information

Detta är testmiljön för UC.se. Klicka här för att nå UCs publika webbplats.

Så optimerar du varje marknadsföringskrona

2016-06-09

Att erbjuda ”allt åt alla” är inte längre gångbart - varken ur ett resursperspektiv eller utifrån vad vi konsumenter faktiskt önskar och förväntar oss. Nyckeln till framgång? Att lära känna kunden så att man kan skräddarsy rätt budskap till rätt kund.  

När vi hjälper företag att optimera deras marknadsbearbetning brukar det handla om att få ordning på tre viktiga faktorer; 

Identifiera dina bästa kunder – och sök upp nya, lönsamma tvillingar

När du analyserar vad som karaktäriserar din nuvarande kundstock – glöm inte bort att titta på mjuka värden, exempelvis livssituation, som komplement till de hårda värdena (kön, ålder, inkomst osv). Information från ditt eget CRM-system är en bra början. Men det är inte förrän du korsbefruktar den informationen med större, extern data som spänner över hela populationen och analyserar resultatet, som du får en fullständig bild av din målgrupp och hur marknadsinsatserna ska riktas. 

Genomför en prediktiv analys

Låt oss anta att du redan är med på tåget och har insett värdet av kundinsikt genom analys av större data. Du har till och med anlitat en extern aktör som har åtagit sig att presentera relevanta målgrupper. Tyvärr räcker inte det. Alltför ofta nöjer sig företag med att leverera en standardiserad målgrupp, baserad på grova generaliseringar som ålder, kön och inkomst. 

Undvik färdigpaketerade lösningar

Om man bara ser till en viss ålder och drar gränsen vid 60 år och uppåt, försvinner en 58-åringen ur urvalet. Vid en mer kundanpassad selektering, där man istället för att använda sig av färdiga personas, lyfter in kundens egen data och tittar på en kombination av segmenteringsvariabler, blir resultatet betydligt mer träffsäkert. Kanske visar det sig att 58-åringen uppfyller andra kriterier som gör att denne ändå kommer in i urvalet om man till exempel tittar på en kombination av ålder, inkomst, boendeform och utbildningsnivå. 

Vill du veta mer?

Här kan du läsa vår artikel där vi fördjupar oss i ämnet. Har du frågor är du naturligtvis hjärtligt välkommen att kontakta mig så berättar jag mer!