OBS!

Detta är UC:s testmiljö. Följ denna länk för att nå UC.se publika webbplats.

UC digitaliserar den klassiska upplysningskopian

Pressmeddelande dec 10, 2019 03:15

UC digitaliserar nu den klassiska upplysningskopian och erbjuder från och med i dag möjligheten att istället få den digitalt via minuc.se. UCs välkända upplysningskopia skrivs idag ut i miljontals papperskopior varje år. Utifrån ett miljöperspektiv är den nya digitala upplysningskopian en av många pusselbitar till ett mer hållbart samhälle i framtiden.

UC digitaliserar upplysningskopian. Den postala kreditupplysningskopian som miljontals svenskar får hem i brevlådan går nu att få digitalt. Tjänsten Digital brevlåda är kostnadsfri och alla svenska medborgare kan enkelt aktivera tjänsten på minuc.se och därmed slippa få sin kreditupplysning i pappersform.

- Utifrån ett miljöperspektiv är detta ett viktigt steg. Vi har sedan mitten av 70-talet försett svenska folket med fysiska kreditupplysningar och därför känns det väldigt bra att nu äntligen kunna erbjuda den digitalt istället. Vi gör denna förändring främst ur ett miljö- och hållbarhetsperspektiv men också för att förenkla för mottagaren av upplysningskopian, säger Victoria Preger, marknadsdirektör för Asiakastieto Group där UC ingår.

Möjligheten att erhålla sin upplysningskopia digital erbjuds till alla svenska medborgare över 18 år från och med idag. Aktiveringen görs på minuc.se/brevlada och är helt kostnadsfri.