Trendspaning i det digitala 2018: Robotisering

2018-01-26

Nya året är här och så även del två av min trendspaning för det digitala 2018. Del två kommer handla om robotisering och trenderna inom området, bland annat robotrådgivare, chatbots och RPA, robotic process automation. Enjoy!

Första delen i min trendspaning handlade om ekosystem och samarbeten, en tydlig trend för 2018. Men är det något företag pratar om i år, utöver GDPR, så är det robotisering. Företag ser framför sig möjligheten att med hjälp av robotar och AI kunna automatisera allt från ekonomifunktioner till kundkontakt.

Spännande med robotrådgivare

Vi ser Nordnet och Avanza kliva in här vilket blir spännande att följa utvecklingen i hela bank- och finansbranschen. Det finns redan en rad bolag som samarbetar och är delägda av banker bolag som Sigmastocks (backade av bland annat Collector), men även ett gäng andra bolag såsom Opti, Lysa och fd Primepilot som nu går under namnet Fundler har lanserat sina tjänster.

Det finns alltså en stor tro på att robotrådgivare kan bidra med mycket, och framförallt bidra till bättre analyser, en knäckfråga som har diskuterats i många år.

En personlig touch med chatbots

När kundinteraktionen blivit allt med central så tittar allt fler på hur man med AI och modern teknik skall kunna effektivisera och personalisera. För appleanvändare är Siri en standard som är helt accepterad. Just på sättet man med Artificiell intelligens kan hjälpa kunder för att höja kundnöjdeten kommer stort, och storbankerna har varit på bollen länge. Nordeas AI Bot heter Liv, SEB har Aida och Swedbank har AI-botten Nina. Behovet att supportera kunder på ett snabbt och smidigt sätt driver frågan - så är detta något som accelererar kraftigt.

Tekniken har funnits ett tag nu och kommer troligen slå igenom brett kommande år. Swedbank som jobbat hårt med detta är mycket nöjda med utvecklingen.

”Nina är fantastisk. Hon får nästan 50 000 frågor i månaden och kan svara på 85 procent av dem”, säger Swedbanks koncernchef Birgitte Bonnesen i en artikel i DI Digital.

Reducerade kostnader med robotar

Enligt E&Y är definitionen av RPA, robotic process automation, en robotlösning som kan reducera kostnaderna för rutinmässiga manuella processer med upp till 70 % utan att byta ut befintlig IT-infrastruktur, något som måste anses banbrytande.  RPA är inventionen med mjukvarurobotar som fungerar som förbindelser mellan företagets olika IT-system och automatiserar en lång rad tidskrävande arbetsprocesser.

Även inom detta område ligger storbankerna väldigt långt fram. Nordea har under något år jobbat med tekniken och börjar nu kunna se effekterna. Just RPA som frigör resurser från monotona rutinuppgifter ser ut att bli en av de stora sakerna under 2018!

Detta är tre områden som är väldigt spännande och jag tror att vi kommer få höra mycket om robotiseringen under året. I den tredje och sista delen i min trendspaning kommer jag fokusera på API:er och blockkedjor, även detta mycket spännande! Har du inte läst min första trendspaning kring ekosystem och samarbeten, gör det här!

/Rickard

Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev!

Prenumerera på vårt nyhetsbrev för att få nyheter och tips inom affärs- och kreditinformationens värld.

Victoria Preger

Marknadschef

Victoria brinner för kommunikation och har sedan 1999 arbetat med journalistik, marknadsföring, PR och kommunikation. Inom UC-koncernen är hon verksam som Marknadschef. Hon älskar att vistas i naturen och att vandra, är aktiv barnledare i Friluftsfrämjandet och tillbringar ledig tid i fritidshuset på Åland. Här bloggar hon om nya produkter och tjänster, digital transformering, socialt ansvarstagande, kundinsikter och gör omvärlds- och trendspaningar.